Krigen i Ukraine påvirker Danmark på mange måder. En af dem er udveksling af turister med Kina.
På grund af krigen må de fleste flyselskaber flyve en stor omvej og undgå at krydse russisk og ukrainsk luftrum, hvilket forlænger rejsetiden med flere timer.
Sammen med en dalende rejselyst hos kineserne til at besøge Skandinavien har det betydet et markant fald i antal turister fra det store land.
Da trafikken til og fra Kina heller ikke er kommet op at stå efter Corona, og flere flyselskaber har lukket deres ruter mellem Danmark og Kina, har vores nationale turistbureau VisitDenmark besluttet at lukke sit kontor i det store asiatiske land.
Det er det Nationale Turistforum under By-, Land- og Kirkeministeriet, som prioriterer, hvilke lande VisitDenmark skal have fokus på.
Det sker på basis af løbende vurderinger af de forskellige markeders relevans og interesse for Danmark:
”Vi tager hele tiden bestik af, om indsatsen og de investerede midler giver mening i forhold til den omsætning, de udenlandske gæster bringer med sig til Danmark,” forklarer Mads Schreiner. Han er international markedsdirektør i VisitDenmark.
”Desværre må vi konstatere, at kinesiske turister i dag udgør under en halv procent af den samlede udenlandske omsætning og af de udenlandske gæster i Danmark. Derfor har vi valgt at prioritere vores marketing midler anderledes,” fortsætter han.
For nogle år siden – før Corona – var Kina ellers det store nummer hos de danske turist-organisationer.
De havde store forventninger til at sige Ni hao huaning” – hej og velkommen – til mange tusinde kinesiske turister, der mestendels kendte Danmark fra HC Andersen, B&O og Carlsberg.
Kontoret i Kina har været drevet i fællesskab med organisationen Innovasjon Norge, og det ventes at lukke med udgangen af januar 2025….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar