Hvis din flybillet fremover bliver 13 kroner dyrere, kan du give et lille nøk til den klima-samvittighed. Merprisen skal nemlig finansiere, at danske indenrigs flyruter skal være 100 procent grønne og forureningsfri fra 2030.
Allerede fra 2025 skal danske indenrigsfly kunne fungere med 100 procent grønt brændstof i tankene ifølge regeringens nye plan for grøn luftfart i Danmark.
Passagerafgiften på 13 kroner skal opkræves både på billetter til indenrigs og internationale afgange fra danske lufthavne. Transfer- og transit-rejsende gennem Danmark er undtaget.
Dermed kommer Danmark omsider med et konkret udspil, der kan redde den indenrigs flytrafik i vores lille land.
Hidtil har jernbanen og elbiler haft de bedste argumenter, selvom DSB jo langt fra vil være elektricificeret ud i alle hjørner om fem eller ti år. Og diesel-drevne tog oser lige så meget som passagerfly.
I andre lande som Tyskland og Holland vil man både lokke og tvinge rejsende bort fra fly og over på eltog.
Frankrig vil sågar forbyde indenrigs flyruter, hvis lyntog kan konkurrere tidsmæssigt med dem, når man måler fra bycentrum til bycentrum.
I Danmark undgår regeringen nu denne diskussion ved at lade flypassagerer være med til at betale en omstilling i den indenrigs flytrafik fra fossile brændstoffer til bio eller el.
I sit udspil understreger regeringen, at luftfarten er med til at binde Danmark sammen. Den er afgørende for erhvervsliv og turisme. Men skal vi fortsat have mulighed for at flyve mellem f.eks. Jylland og København, skal det foregå på en grøn måde.
Problemet er imidlertid, at grønt fly-brændstof er langt dyrere end den traditionelle benzin. Dertil kommer, at der slet ikke produceres bio-brændstof nok til at dække efterspørgslen.
Regeringen vil nu hjælpe udviklingen på vej ved at afsætte over 1,8 milliarder kroner til udvikling af grøn luftfart i Danmark.
Konkret skal der fra 2025 indføres et tilskud til én grøn indenrigsrute. Fra 2027 udvides med en tilskudsmodel, som giver mulighed for en indfasning af 100 pct. grønt flybrændstof i hele indenrigs-luftfarten i 2030.
Hvilken indenrigsrute, der bliver landets første helt grønne, vil blive afgjort via et udbud til luftfarts- og brændstofbranchen.
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen siger, at regeringen med det nye udspil lever op til statsministerens nytårstale, hvor Mette Rasmussen lovede en grøn flyrute og på sigt en hel grøn luftfart i Danmark.
Han tilføjer, at regeringen allerede har afsat over tre milliarder i støtte til produktion af grønt brændstof. Nu sikres også efterspørgslen.
En grøn kommerciel flyrute vil i øvrigt være en af de første af sin slags i verdenen og gøre Danmark til et foregangsland for CO2-neutral luftfart….
(Indledningsfoto til artiklen: Colourbox)
Skriv et svar