De fleste af os må nok indrømme, at vi holder os til det kendte. Når noget har været godt, vender vi tilbage til det samme gang på gang.
Det gælder åbenbart også for ferierejser. Hele 85 pct af os vælger nemlig et rejsemål til årets sommerferie, hvor vi tidligere har været på besøg.
Dermed bliver ferien et glædeligt gensyn for langt de fleste danskere, når de går ombord i charterflyet, viser en ny analyse, som YouGov har lavet for den store rejseudbyder Bravo Tours.
Rejseselskabets adm. direktør Peder Hornshøj har et par gode forklaringer på, hvorfor danskerne er så meget vanedyr, når det drejer sig om sommerferien:
”Når man vender ”hjem”, begynder ferien fra første sekund, man pakker kufferten og finder badetøjet frem fra skabet. Man kender hotellet, vejen til stranden. Man ved, hvor de gode restauranter ligger og, hvor det er bedst at handle,” forklarer Peder Hornshøj.
”Passagerflyet bliver som en velkendt bybus, og ma møder ofte venner fra sidste år. Det kan både være andre turister eller lokale beboere på rejsemålet. Især i Grækenland kan forholdet mellem gæster, værtsfamilie og personalet på de små, familie-ejede hoteller blive meget hjertelig,” fortsætter han.
Hos Bravo Tours oplever man i øjeblikket en klar trend, hvor danskerne vælger klassiske rejsemål til sommerferien.
Det er destinationer som Rhodos, Kreta, Mallorca og Costa del Sol, som der har været ekstra efterspørgsel på i år. Alle er det feriemål, som har været med i mange år.
Og bare fordi rejsemålet har været besøgt flere gange, kan der stadig være nye ting at opleve. Det kender Bravo Tours’ direktør fra sig selv:
”Jeg har måske været på Mallorca 150 gange. Men det er først for ganske nylig, at jeg har opdaget, hvor smuk den midterste del af øen egentlig er,” fortæller Peder Hornshøj….
Skriv et svar