At prale har aldrig været klædeligt, og særligt skandinaver skal være beskedne og holde sig fra overdreven pral.
Der synes dog at være ét sted, hvor janteloven ikke gælder. Det er, når rejsende fortæller om deres seneste ferie. Så praler de for fulde omdrejninger.
Det viser en ny analyse fra den store rejseplatform www.hotels.com. Ifølge den synes en tredjedel af danskerne – 33 procent – at det er mere acceptabelt at prale om derers seneste ferie end om noget andet.
Med et engelsk udtryk kaldes dette fænomen for ”humble bragging” – nemlig pral forklædt som ydmyghed.
Vi danskere elsker f.eks. at ”humble-bragge” om vores rejse til en fjern landsby, hvor der ikke er en eneste turist end os selv. Det kan f.eks. også være et ny-opdaget og jomfrueligt paradis for dykkere eller surfere.
Undersøgelsen fra Hotels.com afslører også, at 36 procent af danskerne sætter mere pris på skæve og anderledes rejse-destinationer end på de glamourøse og etablere.
Således kan booking-platformen registrere, at danskeres søgning på huse i trækroner er vokset med 58 procent i det seneste år. Vi vil åbenbart bo højt til vejrs i ferien, men det må ikke være i højhuse af beton.
Det skæve og anderledes et hot lige nu. Over en femtedel – 22 procent – vil gerne rejse på ferie et sted, hvor hverken venner, familie eller kolleger har været før.
27 procent siger tilsvarende, at det er vigtigt, ferierejsen går til en destination, som de heller ikke selv har besøgt ved en tidligere lejlighed.
Lige så vigtigt er, at man kan få fantastisk mad det pågældende sted. Det siger 27 procent, mens 26 procent vil have unikke historier med hjem, som de kan prale med. Lad det være det underjordiske hotel, man overnattede i eller den klippekant, man spiste middag på.
Tilsvarende lægger 31 procent vægt på de minder, de kan dele med deres venner, når de kommer hjem. 35 procent nyder sågar at lytte til andres måske lidt overdrevne ferieminder.
Endelig illustreres denne trend mod det specielle og unikke også af, at over halvdelen – 51 procent – af de danske rejsende brugere ekstra lang tid og kræfter på at gøre deres fotos til sociale medier så smukke og unikke som muligt.
Således tager det i gennemsnit en dansker 20 minutter at poste ind på de sociale medier efter en ferie. Fem procent fortæller, at de bruger mere end en time på at få billed-galleriet til at se helt rigtigt ud….
(Indledningsfoto til artiklen: Colourbox)
Skriv et svar