Siden aalborgensiske Great Dane Airlines gik konkurs i efteråret 2021, har flyselskabets tre Embraer E-195 stået ubeskæftiget på landjorden.
Det bliver der nu ændret på, efter at et andet dansk flyselskab – DAT – overtager de 14 år gamle, men fortsat perfekt funktions-dygtige maskiner til sin flåde.
De tre er første generation af regionale passagerfly med jetmotorer fra den brasilianske fabrikant Embraer.
De skal nu shines op og have en ny lakering, inden de kommer ind på DAT’s efterhånden mange ruter i ind- og udland. Muligvis bliver de også sendt videre på nye eventyr i andre flyselskaber.
Embraer E195 har plads til 118 passagerer og er særligt brændstof-økonomiske til korte ruter på op til to-tre timer.
Flytypen er populær i mange lande. SAS bruger den blandt andet sit SAS Link datterselskaber. Andre flittige brugere er bl.a. Finnair, KLM og Air France.
DAT med base i Vamdrup i Sydjylland kalder sig lidt frækt for verdens største regionale flyselskab. Det har 20 ruter fra Lakselv i Norge til Lampedusa nær Tunis i syd. I Danmark er DAT’s fly kendt fra flere indenrigs ruter.
DAT har her i sommer 600 ansatte fra 17 forskellige lande. De holder DAT-fly fra en otte-sæders Excel business jet som den mindste til fire Airbus A321 som de største i drift.
Omsætningen nærmer sig efter Corona igen en milliard kroner, og DAT gruppen har givet overskud de seneste 19 år i træk….
(Indledningsfoto til artiklen: Great Dane Airlines)
Skriv et svar