Det er ikke kun bilister på vejene, som kan mærke, at brændstof er blevet meget dyrere i de senere uger, hvor krigen i Ukraine raser.
Flyselskaberne kan også, og derfor har det første nu hævet billetpriserne på sine indenrigs-ruter. Også mange andre selskaber ventes at gøre det samme ude i Europa.
Det er DAT – Danish Air Transport – som flyver forrest med prisstigningerne. Alle passagerer vil mærke dem, men hoppet vil især være at mærke for de laveste pris-kategorier.
Pensionister og studerende har hidtil kunnet rejse mellem København og Bornholm for priser ned til 199 kroner. De skal nu betale over 300 kroner.
Prisen for andre passagerer inklusive forretningsfolk har tidligere været mellem 400 og 450 kroner pr. billet. De må nu bløde 600 kroner hos DAT.
”Alene de lufthavns-afgifter, vi skal betale i København og Rønne, ligger på omkring 160 kroner pr. fly. Dertil kommer naturligvis udgifter til brændstof, personale og forrentning af vores fly. Med de nye brændstof-stigninger ville det slet ikke løbe rundt for os, hvis vi ikke hævede billetpriserne,” forklarer adm. direktør Jens Rungholm fra DAT til Trends & Travel.
Han tilføjer, at DAT desuden ligger i konkurrence med Bornholmer-færgen fra Ystad, der får mange millioner kroner i statstilskud hvert år.
Prisstigningerne i brændstof er i øvrigt de samme for fly som for biler på danske veje. Det vil sige mellem 3,50 og 4,00 kroner pr. liter.
Den store forskel er blot, at det meste ender som skatter og afgifter hos bilisterne, mens stigningen er netto hos flyselskaberne. De betaler ingen afgifter.
Der er dog én dansk DAT-rute, hvor billetpriserne ikke får så stort et puf opad. Det er den mellem København og Aalborg, hvor tre flyselskaber konkurrerer om passagererne. Ud over DAT er det SAS og Norwegian.
Også i udlandet begynder flyselskaberne at gen-indføre ekstra brændstof-afgifter – eller i det mindste truer de med at gøre det.
De første er introduceret på lange ruter, hvor passagerfly er nødt til at flyve en stor bue uden om Rusland og Ukraine for at komme til Asien.
Det koster nemt tre-fire timer i ekstra flyvetid og dermed øget brændstof-forbrug. Med en stigning i benzin-priserne bliver det hurtigt dyrt.
Ét eksempel er japanske All Nippon Airways. Fra 1. april koster en billet mellem Europa og Tokyo op til 166 euro – ca. kroner – mere bare i spritgebyr.
Indtil videre holder flyselskaberne sig generelt tilbage med pris-forhøjelser på de europæiske ruter, men det er kun et spørgsmål om uger eller få måneder, inden det sker. Flyselskaberne vil typisk forsøge at hente mellem 50 og 100 procent af benzinpris-hoppet hjem via billetpriserne.
Kun lavpris-giganten Ryanair trodser som så ofte før trenden i luftfarts-branchen. Flyselskabets boss Michael O’Leary melder højlydt ud i britisk presse, at han ikke vil høre tale om prisforhøjelser. I hvert fald ikke foreløbigt.
Ifølge nyhedstjenesten Bloomberg har Ryanair forhånds-sikret 80 procent af sit brændstof-forbrug i de næste 12 måneder til en fast pris af 63 dollars pr. tønde. Dagsprisen på spotmarkedet her til morgen er over 112 dollars….
(Indledningsfoto til artiklen: DAT)
Skriv et svar