Siden Corona pandemien heldigvis er afsluttet, er folk begyndt at flyve igen i store antal.
Det kom åbenbart som lidt af en overraskelse for mange lufthavne og flyselskaber, der havde fyret masser af ansatte under pandemien og nu stod og manglede personale her og der og allevegne.
Resultatet blev masser af flyforsinkelser og afgange, der blev aflyst.
Her – næsten to år efter – er den civile luftfart stadig ikke helt oppe i omdrejninger. I hvert fald ikke, når det gælder om at få fly til at komme frem til tiden.
Ifølge analyse-firmaet Cirium var hver sjette flyafgang i 2023 forsinket. Med andre ord lander under 86 procent af alle rutefly på destinationen med mindre end 15 minutters forsinkelse.
Et kvarter kan ikke synes af meget, men hvis man f.eks. skal skifte fly i en lufthavn for at rejse videre, kan hvert minuts forsinkelse være et problem.
Det drejer sig jo ikke kun om at flyttet sig selv fra ét fly til et andet, der måske står parkeret ved en anden terminal end den, man selv er landet ved. Udfordringen kan være endnu større med bagagen.
Ifølge Ciriums netop udsendte årsrapport for 2023 er kun ét flyselskab fra Europa punktligt nok til at lande i Top-10. Det er spanske Iberia på en femte-plads.
Den globale hitliste ser ud, som følger. Tallet angiver, i hvor mange procent af afgangene flyet ankom med mindre end et kvarters forsinkelse i forhold til flyveplanen:
- Avianca fra Colombia – 85,73 procent
- Azul fra Brasilien – 85,51 procent
- Qatar Airways – 85,11 procent
- Delta Air Lines fra USA – 84,72 procent
- Iberia fra Spanien – 84,38 procent
- Latam fra Chile – 84,00 procent
- ANA fra Japan – 82,75 procent
- Japan Airlines – 82,58 procent
- Saudia fra Saudi Arabien – 81,29 procent
- American Airlines – 80,51 procent
På den europæiske hitliste ligger Iberia som nummer ét og to, idet lavpris-datteren Iberia Express også flyver til tops.
SAS er slet ikke præcis nok til at komme i Top-10. Det ville have krævet, at SAS-fly ankom til tiden i mindst 76,2 procent af tiden. Med andre ord må flere end hvert fjerde SAS have været forsinket i 2023.
Norwegian klarer sig så meget bedre med 82,75 procent, mens Finnair landede til tiden i 80,39 procent af tilfældene. Næsten lige så god var Icelandair med 76,48 procent.
I den europæiske topklasse af punktlige flyselskaber finder vi også Austrian med 82,99 procent, LOT – Polish Airlines – med 82,83 procent – Vueling fra Spanien med 80,85 procent samt KLM fra Holland med 76,29 procent.
SAS var dog ikke alene om at være forsinket ofte blandt Europas større flyselskaber. Hverken Lufthansa, British Airways, Air France, Ryanair, easyJet, Wizz Air eller Swiss var præcise nok til at opnå en plads i Top-10….
(Indledningsfoto til artiklen: Fabio Augusto Valencia / Unsplash)
Skriv et svar