Ryanair er Boeings største kunde i Europa og er derfor også hårdest ramt, når Boeing ikke kan producere tilstrækkeligt med fly på grund af kvalitets-problemer og et forbud fra de amerikanske myndigheder.
Resultatet er, at Ryanair ikke kan åbne det planlagte antal nye ruter og i stedet må skære ned på afgange på flere af sine eksisterende.
Problemet er dog ikke større end, at Ryanair fortsat er det flyselskab i Europa, der suverænt åbner flest nye ruter.
Det var 208 i 2024, hvilket var 14 færre end i 2023, viser en ny opgørelse fra konsulent-firmaet Cirium. Det har specialiseret sig i luftfart.
På andenpladsen i nye ruter følger også et lavpris-selskab. Nemlig easyJet, der åbnede 155 året før.
På tredjepladsen lander Norwegian med 62 nye ruter, hvilket var en næste tredobling i forhold til 2023. SAS må nøjes med en europæisk 17. plads med 15 åbnede flyruter.
Ifølge Cirium blev der i 2024 åbnet i alt 1.356 nye flyruter, hvor mindst en af lufthavnene ligger i Europa. 840 af dem var så nye, at der ikke fandtes andre flyselskaber på ruten.
Cirium har også regnet ud, at 150 flyselskaber åbnede i gennemsnit fire nye flyruter om dagen sidste år.
Her er Ciriums Top-10 over de flyselskaber, der åbnede flest nye ruter i Europa i 2024. I parentes antallet af ruter, som flyselskabet åbnede i 2023:
- Ryanair – 208 nye ruter – (222)
- easyJet – 155 nye ruter – (90)
- Norwegian – 62 nye ruter – (27)
- Wizz Air – 57 nye ruter – (106)
- Eurowings – 52 nye ruter – (62)
- Volotea – 52 nye ruter – (75)
- com – 49 nye ruter – (-)
- Transavia France – 41 nye ruter – (26)
- SunExpress – 40 nye ruter . (37)
- Pegasus Airlines – 34 nye ruter – (36)
Det er bemærkelsesværdigt, at samtlige flyselskaber i Top-10 er, hvad man kan lavpris.
Ekspansions-trangen er altså langt større end i de klassiske full-service selskaber. De kommer først meget længere nede på ranglisten.
Som nævnt åbnede SAS sidste år kun 15 nye flyruter. British Airways åbnede 13, mens Lufthansa, Air France og Turkish Airlines nøjedes med seks….
(Indledningsfoto til artiklen: Piotr Mitelski / Ryanair)
Skriv et svar