Qatar Airways er overordnet set verdens bedste flyselskab med American Airlines på andenpladsen.
Verdens værste flyselskaber er de to engelske Thomas Cook Airlines og easyJet. Helt nede i bund finder vi også Kuwait Airways, Korean Air Ryanair og Norwegian.
Det flinkeste flyselskab i verden til at betale sine passagerer erstatning ved forsinkelser og aflysninger er SAS.
Det bliver spændende at se, om SAS kan forsvare denne fornemme top-placering efter pilotstrejken. Her meldte SAS nemlig ud, at man ikke ville betale kompensation for de mange aflysninger af afgange.
De mest besværlige til at hive penge ud af er igen Korean Air, easyJet, Norwegian og Thomas Cook Airlines,
Verdens bedste lufthavn er Hamad International i Qatar foran Tokyo Haneda i Japan og Athen i Grækenland.
De værste lufthavne at besøge er så Lissabon og Kuwait, men nede i bunden ligger også London Gatwick, Eindhoven i Holland, Kuwait International og den store Paris Charles de Gaulle.
De mange ranglister stammer fra den årlige AirHelp Score, der blev offentliggjort her til morgen. Det er ottende år i træk, at denne rapport produceres.
AirHelp er bedst kendt som verdens største forkæmper for passager-rettigheder. AirHelp, der er stiftet i og af danskere, har specialiseret sig i at hjælpe flyrejsende med at få erstatning for forsinkelser, aflysninger og overbooking.
AirHelp kigger imidlertid ikke kun på, hvor artige eller besværlige flyselskaber og lufthavne kan være til at trække penge ud af til passagernes lov-bestemte kompensation.
Til sin AirHelp Score vurderer luftfart specialisterne også kvaliteten af service, punktlighed og udbud af mad og butikker. Med andre ord tager ranglisten højde for service før, under og efter flyveturen.
AirHelp understreger, at årets ranglister tydeligt viser, at flyselskaber med kunder i fokus klarer sig bedst.
Qatar Airways forsvarede således sin førsteplads fra sidste år, fordi det arabiske flyselskab er effektiv i håndtering af klager og krav om kompensation – og fordi Qatars fly næsten altid starter og lander til tiden.
De øvrige fire i Top-5 over verdens bedste flyselskaber er alle nye i forhold til 2018. Det betyder, at American Airlines, SAS, Aeromexico og Qantas fra Australien har gjort store fremskridt i de seneste 12 måneder.
SAS i top – Norwegian i bund
AirHelps mange informationer er indsamlet, inden SAS rendte ind i sin ugelange pilot strejke for nylig. Så de gener, tusinder af passagerer måtte have oplevet, er ikke med i vurderingerne.
SAS klarer sig ellers fornemt i årets AirHelp Score. En placering som verdens fjerdebedste flyselskab – og som det flinkeste til at udbetale erstatninger.
Helt anderledes med de næststørste flyselskaber på det danske marked – Norwegian og Ryanair og Norwegian. De irske lavpris specialister lander på en kedelig 68. plads af 72 målte flyselskaber. Norwegian er ikke meget bedre på position 67.
AirHelp minder om det kaos, der opstod sidste sommer og efterår, da Ryanair rendte ind i en masse strejker hos sit personale.
Efterfølgende nægtede Ryanair at udbetale den kompensation, som selskabets passagerer havde ret til ifølge EU’s regler.
Thomas Cook Airlines kender de fleste danske som Spies’ eget flyselskab. I England har Thomas Cook også rute-flyvning. Det er fra den del – ikke charter rejserne i Danmark – som flyselskabet har hentet sine dårlige karakterer i årets AirHelp Score.
Danske lufthavne dårlige
AirHelp har vurderet 133 internationale lufthavne verden over til årets ranglister – og de bedste møder man i Qatar, Tokyo og Athen.
Alle lufthavne er målt på service kvalitet, udbud af mad og shopping og deres evne til at få fly afsted til tiden. På engelsk hedder det ”on-time performance.”
De danske lufthavne klarer sig skuffende dårligt. Billund er bedst med en global 28. plads, mens landets største lufthavn – København – gemmer sig helt nede på 48. plads af 133 mulige.
Ifølge AirHelps topchef Henrik Zillmer er der plads til forbedringer i de danske lufthavne. Især overbookede fly og mange aflysninger har trukket negative overskrifter i det seneste år.
Her er verdens 10 bedste flyselskaber ifølge AirHelp. Den maksimale score er 10:
- Qatar Airways – 8,23
- American Airlines – 8.07
- Aeromexico – 8,07
- SAS – 8.07
- Qantas (Australien)– 8,04
- LATAM (Chile) – 8,01
- WestJet (Canada) – 7,96
- Luxair (Luxembourg) – 7,90
- Austrian – 7,90
- Emirates – 7,80
SAS topper listen over de flyselskaber, der er artigst til at udbetale kompensationer til sine passagerer;
- SAS – 9,0
- WestJet – 8,9
- American Airlines – 8,8
- Austrian (Østrig) – 8,5
- United Airlines – 8,5
- Brussels Airlines (Belgien) – 8,5
- FlyBe (England) – 8,4
- Wizz Air (Ungarn)– 8,3
- LATAM – 8,2
Og til sidst verdens 10 bedste lufthavne ifølge AirHelp Score 2019:
- Hamad International i Qatar – 8,39
- Tokyo Haneda i Japan – 8,39
- Athens International i Grækenland – 8,38
- Alfonso Pena i Brasilien – 8,37
- Gdansk Lech Walesa i Polen – 8,35
- Sheremetyevo i Moskva – 8,35
- Changi i Siingapore – 8,27
- Rajiv Ghandi International i Indien – 8,27
- Tenerife North i Spanien – 8,26
- Viracopos/Campinas i Brasilien – 8,25
Skriv et svar