Langt de fleste flyrejser i Europa foregår på, hvad man i fagsprog kalder korte og mellemlange ruter. Typisk bliver de betjent af Boeing 737 eller fly i Airbus A320-familien.ii
Selvfølgelig er der også mange selskaber, som kappes om dem. Lige fra super-lavpris-udbyderne som Ryanair og Wizz Air op til alle de nationale “full service” flyselskaber.
Den store britiske forbruger-organisation Which? har nu lavet en stortest af flyselskaber, der tilbyder korte og mellemlange ruter med udgangspunkt i engelske lufthavne.
Testen og ranglisten over de gode og de dårlige indeholder derfor også flyselskaber, som vi sjældent ser i Danmark.
På den anden side er alle de store og kendte med, så sammenligningens konklusioner kan også være relevante for flyrejsende i vores lille land.
Engelske Jet2 bliver nemlig kåret som det bedste flyselskab til ruterne i Europa. Værst er til gengæld ungarske Wizz Air, vurderer testflyverne fra Which?
De har bl.a. sammenlignet flyselskaberne på (reelle) priser, rengøring af kabiner, mad og drikkevarer samt underholdnings-udbuddet ombord.
Dertil kommer vigtige elementer som boarding procedurer, benplads, sæde.komfort betjening ombord, antal forsinkelser og afbud samt den service, man får som passager, når noget går galt.
Jet2 blev kåret som nummer ét for andet år i træk. Selskabet får i den forbindelse de maksimale fem stjerner for sin kunde-service.
Faktisk svarer 80 procent af de adspurgte i analysen, at de aldrig har haft nogen problemer med Jet2. Og er der noget, bliver man betjent med venlig effektivitet. Det er den højeste procent af alle testede flyselskaber.
Til gengæld er Jet2 ikke helt så billig med billetterne som flere af konkurrenterne. I hvert fald ikke i listepris.
Har man håndbagage med på sin rejse, ser situationen ofte anderledes ud. Hos Jet2 er kabine-kufferten gratis, mens man skal betale ekstra hos f.eks. Wizz Air, Ryanair eller easyJet.
I sidste ende kan det så vise sig, at lavpris-selskaberne faktisk er dyrere end de såkaldte ”full service” flyselskaber, der i øvrigt også er blevet dygtige til at skære ned på deres services.
Ifølge Which? skyldes Wizz Airs dårlige placering bl.a, at selskabet har haft tusinder af kundeklager i de seneste par år. Mange er endt i britiske domstole, hvor Wizz er blevet dømt til at betale over 11 millioner kroner i erstatning.
Samtidig har Wizz Air den laveste kunde-tilfredshed i analysen. Hele 44 procent af de adspurgte rapporterer, at de har oplevet fejl og problemer med det ungarske lavpris-selskab i det seneste år.
Den kedelige placering har fået Wizz Air til at protestere højlydt i britiske medier. Flyselskabet kritiserer bl.a. den metode, som Which? har anvendt.
Her er til sidst den engelske forbruger-organisations rangliste over bedste og dårligste flyselskaber til korte og mellemlange ruter.
Procentangivelsen er den totale kunde-score, baseret på bl.a. punktlighed, kundeservice, benplads i kabinen, sædeplads, boarding, antal aflysninger i sidste øjeblik, mad- og drikkevarer, rengøring af kabinen, antal af aflysninger i sidste øjeblik samt værdi for pengene:
- Jet2 – 81 procent
- Icelandair – 74 procent
- Norwegian – 74 procent
- Turkish Airlines – 73 procent
- Loganair – 72 procent
- Swissair – 71 procent
- Finnair – 68 procent
- TAP Portugal – 67 procent
- Aer Lingus – 66 procent
- Air France – 65 procent
- SAS – 64 procent
- Aegean Airlines – 63 procent
- KLM – 62 procent
- easyJet – 59 procent
- TUI Airways – 59 procent
- Air Malta – 58 procent
- Lufthansa – 57 procent
- British Airways – 56 procent
- Vueling – 53 procent
- Iberia – 49 procent
- Ryanair – 47 procent
- Wizz Air – 44 procent
Hvis I vil se den detaljerede karakter-givning for hvert enkelt flyselskab, kan I klikke ind på følgende link….
(Indledningsfoto til artiklen: Jeshoots / Unsplash)
Skriv et svar