I de senere dage og uger har der været skrevet mange historier om, at det nu var slut med verdens nok mest berømte passagerfly – Boeing 747 alias Jumbo alias Luftens Dronning.
Det var, fordi British Airways har sendt hele sin flåde af 31 jumboer på pension. Det var den største bestand af 747’ere hos et enkelt flyselskab i verden.
Også mange andre flyselskaber er i gang med at sige farvel til luftens dronning. Nogle har allerede gjort det som f.eks. Air France, Delta Airlines eller United.
Dronningen har såmænd også været I tjeneste i meget lang tid. Den første 747 gik i tjeneste i januar 1970, og siden da har Boeing bygget 1.552 eksemplarer af maskinen.
Oprindeligt ville British Airways først sige farvel til sin sidste jumbo i 2024, men Corona krisen har fremskyndet processen.
Lige nu ser der ikke ud til at være en fremtid for store fire-motorede jetfly som jumboen. De støjer og forurener for meget, og der er mere behov for lidt mindre og mere økonomiske flytyper som Airbus A350 eller Boeing 787 Dreamliner.
Branche-sitet Planespotters.net vurderer, at der her i juni stadig er lidt over 400 jumboer i drift verden over. Nu, hvor British Airways har sagt farvel til Boeing 747, er Lufthansa den største bruger af jumboen som passagerflyt. 28 maskiner er stadig i drift hos det tyske flyselskab.
Hvor luftens dronning er ved at uddø som passagerfly, er der stadig stor efterspørgsel efter hende som fragtfly.
Atlas Air har i dag flest cargo-udgaver af jumboen – 38 i alt. To andre fragt-selskaber – Cargolus og UPS Airlines – kommer ind på den globale anden- og tredjeplads som Boeing 747 brugere.
Helt uddød som ”bus i luften” er jumboen dog langt fra. Ovre i Asien er flyet stadig vældig populært som f.eks. hos Cathay Pacific i Hong Kong eller Korean Air i Seoul….
(Indledningsfoto til artiklen: Dominic Wunderlich / Pixabay)
Skriv et svar