I går viste jeg her på Trends & Travel en liste over de 10 sikreste flyselskaber, man kan rejse med for tiden. Altså, hvis man kan få lov på grund af grænse-lukninger og rejse-restriktioner.
Flere velkendte flyselskaber lå med i toppen af den vurdering, som konsulent-firmaet AirlineRatings netop har afsluttet,
Det er f.eks. Qantas fra Australien, der er verdens mest sikre flyselskab. Med helt oppe er også Qatatr Airways, Emirates og Singapore Airlines, mens SAS landede på en 16. plads.
Det er slet ikke så tosset endda, for eksperterne fra AirlineRatings har bedømt ikke færre end 385 flyselskaber på deres antal ulykker, COVID-19 programmer og installation af de seneste nye sikkerheds-procedurer.
De bedste flyselskaber kan opnå syvstjerner hos AirlineRatings. Dem har f.eks. også SAS, mens Norwegian må nøjes med seks.
Men selvfølgelig findes der også en helt anden ende af de 385 bedømte flyselskaber. De kan kun kvalificere sig til en enkelt stjerne.
Dem har flere læsere af Trends & Travel efterlyst at få en liste af. Altså en oversigt over verdens farligste flyselskaber at rejse med.
AirlineRatings laver ikke selv sådan en kedelig hitliste, men Trends & Travel har gravet ned i de mange tal og fundet dem frem.
Der er syv flyselskaber med kun én stjerne og fem med to. Dem kan I se her:
- Air Algerie fra Algier – én stjerne
- AirBlue fra Pakistan – én stjerne
- Blue Wing fra Surinam – en stjerne
- Iran Aseman Airlines – én stjerne
- Nepal Airlines – én stjerne
- Pakistan International – én stjerne
- Scat fra Kazakhstan . én stjerne
- Conviasa fra Venezuela – to stjernnert
- Ethiopian Airlines – to stjerner
- Iran Air – to stjerner
- Pegasus fra Tyrkiet – to stjerner
- UTair fra Rusland – to stjerner
Bemærk, at der er to rimeligt kendte flyselskaber med i de kedelige tolv. Det er Pakistan International Airlines (PIA) og Ethiopian Airlines.
Sidstnævnte er efterhånden Afrikas største flyselskab, men taber mange points hos AirlineRatings på grund af flystyrt og alvorlige episoder, som det hedder officielt..
Det mest kendte flystyrt fra Ethiopian Airlines var i marts 2019, hvor et af selskabets Boeing 737 Max maskiner faldt ned kort efter starten fra Ethiopiens hovedstad Addis Abeba.
Styrtet var med til at give startforbud over hele verden for Boeings Max maskiner. Dette forbud er først blevet ophævet igen for ganske nylig.
Pakistans nationale flyselskab PIA har i øjeblikket start- og landings-forbud i EU på grund af bl.a. dårlig vedligehold af sine maskiner. Det reflekteres i en bundkarakter hos AirlineRatings….
(Indledningsfoto til artiklen: )
(Indledningsfoto til artiklen: Andre Wadman / Wikimedia)
Skriv et svar