2019 er kun et par uger gammel, og allerede forsvinder de første finans-plagede flyselskaber fra luftrummet. Mindst ét selskab mere står lige før lukning.
Det nye år fortsætter derfor præcist, hvor det gamle slap. 2018 var nemlig præget af en række opsigtsvækkende ruiner, hvor lille Danmark også gav sine bidrag med to.
Luftfarts verdenen har altid været præget af dynamik. Det går jo også stærkt, når flyene skal flytte hundreder af passagerer mellem forskellige lufthavne verden over.
Sjældent har der dog været så mange konkurser og nye åbninger i samme år. Mange af lukningerne berørte tusinder af passagerer, og en del af dem blev hurtigt katapulteret op på højeste politiker niveau.
I denne artikel omtaler jeg de nyeste konkurser og kigger også tilbage på de mange flyselskaber, der forlod os i 2018. Listen er næppe komplet, men giver et billede af hvad der skete i luften sidste år.
Mange af de nævnte flyselskaber vil mange kende. Nogle har måske endda fløjet med dem, inden de blev ”grounded”.
De første i 2019 – Flybe
Den hidtil mest omtalte i år har været det britiske regional-selskab Flybe, som er blevet overtaget af konsortiet Connect Airways for et meget lille beløb.
Det mest kendte medlem af Connect er Virgin Atlantic, der er multi-iværksætteren Sir Richard Bransons successrige flyselskab med speciale i ruter mellem England og USA. Også venture kapital firmaet Cyrus har postet penge i projektet.
Målet er at skabe et bredt dækkende engelsk flyselskab, der kan udfordre British Airways på korte og lange distancer.
Det stærkt underskuds-givende Flybe var efter egen opfattelse Europas største regionale flyselskab med 210 ruter i 15 europæiske lande.
Slut med det trendy franske
Mindst lige så celebert er, at Air France har meldt ud her i begyndelsen af januar, at man lukker sit fancy flyselskab Joon. Det fik kun halvandet år at leve i.
Joon skulle med sin coole og ultramoderne fremtoning forsøge at vinde unge kunder tilbage, som Air France har mistet til frække lavpris selskaber som f.eks. easyJet og Ryanair.
Uheldigvis viste det sig, at Joon stjal flere kunder fra Air France selv end fra konkurrenterne. Derfor lukkes Joon nu, og Air France overtager både fly og medarbejdere.
Joon var ellers tæt på at markere sig i Danmark. Efter Oslo og Stockholm stod en dansk lufthavn for tur til at blive næste destination for det franske flyselskab.
Et af de ældste lukker og slukker
Der er nok ikke mange danskere, der kender Tajik Air. For hvem flyver til det bjergrige Tadsjikistan i Centralasien?
Det har også været problemet for Tajik Air, der blev stiftet helt tilbage i 1924 af Sovjetunionen til at dække den fjerntliggende Sovjet republik.
Da Sovjet faldt fra hinanden i 1991, blev det daværende datterselskab af Aeroflot omdøbt til Tajik Air og udnævnt til det officielle flyselskab for den nye selvstændige republik Tadsjikistan.
Og for historie interesserede: Tajik Air var det ottende ældste flyselskab i verden efter KLM i Holland, Avianca fra Colombia, Qantas fra Australien, Aeroflot fra Rusland, CSA Czech Airlines, Finnair og Delta Air Lines fra USA.
Ny tysker på vej ned
Vores naboland har været hårdt ramt af flyselskabs konkurser i de seneste halvandet år. Måske kan det ikke være anderledes, når man også er Europas største marked for rute- og charter-flyvninger.
Det næste i år svare vanskeligheder er Germania med base i Berlin. Selskabet var oprindelig specialiseret i charter, men har i de senere år skiftet fokus til ruteflyvninger. København har været med på rutekortet.
Germania har 39 fly og skal ifølge tyske medier stå lige foran en lukning.
2018 – de danske
For et år siden var lille danske Backbone Aviation det første flyselskab i 2018, der gik fallit.
Backbone havde hovedsæde i Holsted og base i Esbjerg Lufthavn. Selskabet fløj charter med to små Bombardier CRJ-200 jetfly, der hver havde plads til 50 passagerer.
Primera Air
Primera Air levede op til det gamle ord om højt at flyve, dybt at falde.
Ikke kun leverede Primera Air den største konkurs blandt de danske flyselskaber sidste år. Det skete kun få uger efter, at Primera annoncerede med store armbevægelser, at nu ville man skabe rav i den med billige lavpris ruter på tværs af Atlanten.
I oktober stoppede det islands-ejede, men dansk baserede selskab og efterlod tusinder af danske ferierejsende i Sydeuropa uden klarhed over, hvordan de kunne komme hjem igen.
Primera Air havde samme ejer som Danmarks tredje-største rejse-arrangør Bravo Tours, der havde de største problemer med at få sine kunder fløjet hjem fra ferie.
Det lykkedes med god hjælp fra kolleger og konkurrenter i branchen. Bl.a hoppede Norwegian ind med tilbud til Bravos gæster i Grækenland.
Primera forklarede sin konkurs med stigende brændstof priser og en række meget uheldige omstændigheder, som firmaet var rendt ind i. F.eks måtte selskabet renovere et af sine fly for rustskader, der kostede 75 millioner kroner.
What Next
Svenskerne kunne også godt være med på de flyvende konkurser i 2018 – og de gik først og fremmest ud over det regionale flyselskan Nextjet.
Trods en kapital forhøjelse måtte Nextjet stoppe aktiviteterne i maj sidste år. Dele af selskabet er så senere blevet overtaget af den norske rederi-koncern Olsen Group. Den fortsætter nu med tre Saab A340 passagerflu fra Nexjet og kalder sig Air Leap.
Planeten var for lille
Det litauiske flyselskab Small Planet Airlines havde datterselskaber i både Tyskland, Cambodia og Polen, men gik til sidst ned i alle fire lande i november sidste år.
Small Planets fly var velkendte gæster i flere danske lufthavne, hvor litauerne fløj chartergæster til og fra for som underleverandør for rejseselskaber.
Cobalt stoppede i oktober
Folk, der har besøgt Cypern, vil genkende flyene i den flotte hvide og blå lakering fra Cobalt Air.
Cobalt afløste for tre år siden Middelhavs-øens nationale flyselskab Cyprus Airways, men fik aldrig rigtig gang i forretningen med sine seks leasede fly og 21 destinationer.
Fra Formel 1 til Ryanair
For adskillige år siden udskiftede den østrigske Formel-1 legende Niki Lauda racerbilen med et cockpit i et Airbus fly.
Lauda havde taget pilotlicens og fløj selv passagerer rundt i sit eget flyselskab Lauda Air. Her skete imidlertid et fatalt styrt i Asien, hvorefter selskabet kort efter blev overtaget af Austrian.
Niki Lauda begyndte forfra med det nye selskab FlyNiki, der specialiserede sig i at transportere tyske og østrigske chartergæster til Sydeuropa.
FlyNiki blev så købt af Tysklands næststørste flyselskab Air Berlin, der – som de fleste ved – gik konkurs i efteråret 2017. FlyNiki lukkede dog først i begyndelsen af 2018.
Det lykkedes Niki Lauda at købe sit gamle flyselskab ud af konkursboet og starte op igen i foråret 2018 under navnet Laudamotion. For så at blive overtaget i efteråret af Ryanair.
Laudamotion flyver stadig under eget navn, men med Ryanairs kapital og administration som rygrad. Lauda har i dag bl.a. en rute mellem København og Wien-
Alaska lukkede Virgin
Navnet Virgin dukker op i forbindelse med flyselskaber flere steder verden over. I England og Australien går det godt, men ikke helt så positivt så det ud for den amerikanske aflægger Virgin America.
Selskabet blev overtaget af Alaska Airlines – dem med de karakteristisk bemalede haleror. Den 24. april lettede de sidste Virgin America fly.
Dagen efter var de en del af Alaska, der naturligt nok har sin styrke i USA’s nordligste delstat. Takket være Virgins rutenet har Alaska også fået et stort rutenet i det vestlige USA i f.eks. Californien.
De andre, der forsvandt i 2018
Jeg kunne have skrevet artiklen meget længere og omtalt mange flere flyselskaber, som de færreste læsere alligevel kender.
Men her er en liste af andre flyselskaber, der lukkede og slukkede sidste år: Air Arabia i Jordan, Aserca Airlines i Venezuela, Azur Air fra Ukraine og Tyskland, Ivolga Airlines i Rusland (det tidligere Saratov Airlines), LAW Latin American Wings i Chile, Nature Air i Costa Rica, Privatair i Schweiz, Royal Wings fra Jordan, Skywork i Schweiz, israelske El Als lavpris selskab Up, VLM i Belgien og Wataniya Airways fra Kuwait.