Danske forbrugere betragter Norwegian som det meste bæredygtige flyselskab, Comwell som de mest klima-rigtige hoteller og TUI som den grønneste rejseselskab og mest bæredygtige varemærke i den danske rejse- og turist-branche..
Det viser det nye Sustainable Brand Index 2023, der netop er offentliggjort.
Indekset er den største uafhængige undersøgelse af, hvordan danskerne opfatter virksomheders profil som bæredygtig. I Danmark er 12.000 forbrugere interviewet.
”Det er en vigtig anerkendelse for os, fordi klimakrisen er det væsentligste problem, rejsebranchen står over for i de kommende år,” siger Anders Hjørnholm. Han er nordisk chef for kommunikation og public affairs i Norwegian.
Det norske lavpris-selskab har sat sig som mål at reducere sin CO₂-udledning med 45 procent inden 2030.
Det sker bl.a. ved at udskifte sine nuværende passagerfly med 50 nye Boeing 737 MAX maskiner, der belaster klimaet 14 procent mindre. Norwegian har desuden en option på at købe yderligere 30 fly af samme type.
Desuden stiller Norwegian den nyeste teknologi til rådighed for sine piloter. Den hjælper med at flyve så brændstof-effektivt som muligt, uanset vind, vejr, hastighed og flyvehøjde.
Comwell Hotels har vundet den danske Sustainable Brand Index Award for femte år i træk i kategorien hoteller.
Samtidig placerede Comwell sig som nummer 44 af i alt 243 virksomheder fra mange forskellige brancher, som deltog i konkurrencen om at være mest bæredygtig i danske forbrugeres øjne.
Comwell Hotels arbejder aktivt med FN’s Global Compact og FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Kæden lægger i disse måneder sidste hånd på en ny bæredygtigheds-strategi for de kommende fem år.
Den omfatter bl.a. en ny uddannelse af ansatte i hotellernes køkkener, så de kan udvikle endnu flere grønne retter og reducere madspild undervejs.
Comwells arbejde for bæredygtighed fik også en flot anerkendelse i oktober sidste år. Da modtog Comwell Aarhus Climate Award 2022 prisen for at være det hotel i Danmark, der havde den laveste CO₂-udledning pr. overnattende gæst.
Det tredje pris-modtager er Danmarks næststørste charter-rejse-udbyder TUI, som danske forbrugere for fjerde gang i fem år har placeret som det mest bæredygtige varemærke i den danske rejse- og turist-industri.
TUI fortæller, at virksomheden har prioriteret sit daglige arbejde med klima og miljø meget højt – trods de seneste års udfordringer med Corona pandemien.
Rejse-koncernen præsenterede forleden en ambitiøs bæredygtigheds-agenda. Den indeholder bl.a. em reduktion af flyenes udledning med 24 procent inden 2030, mindst 46,2 procent for hoteller og 27,5 procent for krydstogter.
Samtidig arbejder TUI sammen med den græske regering om at gøre den populære græske ferieø Rhodos til at blive en frontløber i fremtidens bæredygtige turisme-sektor….
(Indledningsfoto til artiklen: TUI)
Skriv et svar