I det seneste halve år har medierne været fulde af historier om Boeings 737 MAX fly. De skulle egentlig skulle have været flygigantens største bestseller nogensinde, men som er endt med at være Boeings værste mareridt nogensinde.
Efter to tragiske styrt i oktober sidste år og i marts i år blev Boeing tvunget til at forbyde alle starter med 737 MAX.
Nu er der gået syv måneder, og trods Boeings gentagne løfter og prognoser har MAX stadig ikke fået tilladelse til at lette med passagerer igen.
De færreste regner efterhånden med, at det vil ske før engang efter nytår. Måske først hen på foråret 2020.
Start-forbuddet koster ikke kun Boeing milliarder i manglende indtjening. Flyselskaberne, som enten allerede har 737 MAX i flåden eller skulle have haft nye maskiner leveret i år, taber også formuer.
Det har betydet adskillige krav til Boeing om erstatning til flyselskaberne. På det seneste har sågar piloterne fra USA’s største lavpris selskab Southwest Airlines lagt sag an mod Boeing for at få flyfabrikanten til at dække 100 millioner i US dollars i manglende løn-indkomster.
Southwest er da også det flyselskab i verden, der er hårdest ramt af startforbudet. Nye tal fra Boeing afslører, at lavpris-specialisten har flest MAX maskiner stående på jorden (31) og flest på bestillings-listen – hele 249 maskiner.
I Europa er Norwegian det mest udsatte flyselskab. Nordmændene har 18 Boeing 737 MAX, som de ikke må bruge og skal erstatte med andre, som regel ind-lejede fly. Desuden har Norwegian 92 bestilte MAX’er, som endnu ikke er leveret.
Næst-efter Southwest fra USA har Dubais lavpris-selskab FlyDubai flest 737 MAX ude at hænge hos Boeing.
Også Lion Air fra Indonesien, der oplevede det første af de to flystyrt, har et stort antal MAX’er stående i ordre. Hele 187 eksemplarer.
Lidt mærkeligt figurerer Ryanair ikke på denne oversigt over flyselskaber og deres problemer med Boeings 737 MAX fly.
Det kan skyldes, at Europas største lavpris-selskab aldrig nåede at få leveret nt eneste af sine 150 bestilte MAX maskiner, inden startforbuddet kom i marts.
Mens hundreder af MAX fly står parkeret i lufthavne verden over og foran Boeings fabrikker i USA, fortsætter rygte-strømmen uformindsket om flyfabrikantens fejl og sikkerheds-mæssige undladelser.
Boeing skal således generelt have set stort på sikkerheden i sine passagerfly for at spare udgifter. Boeing skal også bevidst have givet myndigheder og kunder forkerte informationer….
Skriv et svar