Ældre tyske ægtepar og amerikanske kvinder med blåt hår.
Det er to af de mest vedholdende myter om krydstogter i europæiske farvande, som rederier og rejsebureauer slet ikke vil afvise.
En anden er, at krydstogter er rigtig gode til familier med mindre børn. Også den er korrekt.
De fleste krydstogtskibe er nemlig indrettet, så forældrene kan slappe af i spa-centre ombord, i barerne eller på soldækket. Børnene bliver så sendt ned i de legecentre med LEGO, som (næsten) alle skibe har indrettet.
Bliver det for kedeligt for de små indendørs, kan de fortsætte i udendørs badelande med sjove rutsjebaner svømme-undervisning, konkurrencer osv.
Men mangler der ikke noget i denne optælling?
Joh – hvad med teenagerne. De passer slet ikke ind på det typiske krydstogtskib.
Efter få timer vil de synes, at udbuddet af aktiviteter til dem er gaab kedelige. De gider ikke være samme sted som de små børn og heller ikke være hos forældrene.
Resultatet bliver ofte, at teenagerne sidder i timevis hver dag foran den store tv-skærm i kahytten. Deres normale yndlings-beskæftigelse kan de ikke udføre.
At have ansigtet dybt begravet i deres smartphone, som de bruger til chat, sociale medier og streaming af lyd og video, dur sjældent til søs.
Internet-forbindelserne på krydstogt-skibene er nemlig som regel for dårlige og for dyre til streaming. Især, hvis mange passagerer gør det på samme tid.
Dét oplevede Trends & Travels udsendte på egen krop, da han forleden var med ombord på jomfru-sejladsen for MSC Cruise Lines helt nye MSC Euribia gigant fra Holland til København.
Selvom MSC reklamerer med, at internet-forbindelserne på det high-tech dominerede krydstogtskib skal være state-of-the-art, var det slet ikke tilfældet på første sejlads med et beskedent antal passagerer.
Never mind. Alle kan have børnesygdomme. Også kæmpeskibe med plads til 6.300 passagerer og en ansamling af teknologi, som vi aldrig tidligere har set samlet i samme skib.
MSC har samtidig tænkt sig godt om og gjort noget ekstra for teenagerne. Klogt, for de er fremtidens kunder om 10 eller 20 år, når de har afsluttet uddannelsen og er landet i godt betalte jobs.
På det nye MSC Euribia har man ikke bare lavet et center for børnene. I stedet har man opdelt centret i fire dele, der henvender sig til forskellige aldersgrupper af de små og unge rejsende.
En af afdelingerne er skræddersyet til teenagere og deres særlige behov. Den er f.eks. bestykket med de seneste nye spillekonsoller og alt det tilbehør, der gør computerspil endnu sjovere.
Jeg har set og afprøvet teenage-centret selv og må sige, at konceptet ser ud til at fungere. Det bliver spændende at høre, om rigtige teenagere synes det samme. Selv er jeg kun teenager i sind – ikke i alder
MSC er i øvrigt helt klar over, at man nok har ignoreret målgruppen teenagere og unge i 20’erne – den såkaldte Generation Z.
I stedet har man som de fleste andre krydstogt-selskaber satset på det sikre med et ældre, trofast og pengestærkt publikum.
”Måske har vi sovet lidt i timen, for vi ved jo godt, at de unge er vores fremtidige kunder,” siger en MSC-talsmand til Trends & Travel. Han tilføjer, at netop det nye MSC Euribia skal vise, at krydstogter kan være cool for alle aldersgrupper.
På jomfru-sejladsen havde MSC derfor hyret en af Englands mest kendte DJ’s, som varmede et ungt publikum af livsstils-influencere fra hele Europa op med dunkende rytmer hele natten lang.
Diskoteket skal være en fast ingrediens på MSC Euribia ved siden af de traditionelle barer, cafeer og det store show-teater med plads til 950 tilskuere ad gangen.
.MSC’s talsmand vil i øvrigt ikke afvise, at krydstogter i fremtiden kan blive mere niche-prægede:
MSC lægger selv for med sit første krydstogtskib i luksus-klassen – Explorer 1 – der står til søs første gang i juli og i den forbindelse kommer forbi København.
Explorer har kun plads til 950 passagerer ad gangen, som til gengæld sejler i ekstra-ordinær komfort, når man sammenligner med ”mainstream” skibe som MSC Euribia.
Andre oplagte nicher ud over de rige og teenagerne kunne være særlige krydstogter for DJ/dance publikummet, til rock-fans eller det homoseksuelle LGBTQ+ samfund, der ofte føler sig til overs på traditionelle krydstogtskibe….
(Indledningsfoto til artiklen: MSC Cruises)
Skriv et svar