Det bliver ikke de erfarne forretningsfolk, som er vant til at sidde i et flysæde som del af deres job, men unge mennesker på ferie der skal trække fly- og rejse-trafikken op igen efter Corona.
Det forudser det britiske konsulent firma OAG i sin seneste analyse om luftfartens udvikling i de kommende år.
Samtidig siger OAG, at det denne gang vil tage længere tid at komme tilbage til normale tilstande end efter terror-angrebet i New York den 9. september 2001 og askeskyen fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull i 2010.
”Unge mennesker har større appetit på ferie og tør tage større risici. Derfor er de mere ivrige efter at rejse så hurtigt som muligt end deres forældres generation,” skriver OAG.
Samtidig vurderer OAG, at ferie-trafik og at besøge venner og familie vil komme hurtigere tilbage end forretnings-rejser.
Denne trend bekræftes af Jan Vendelbo, der er administrerende direktør for den største danske charterrejse udbyder Spies:
”Da vi havde en kortvarig periode i sommeren 2020, hvor vi kunne åbne for ferierejser, var det helt klart de unge, som var de aktive med at pakke kufferter med det samme. Det var danskere mellem 18 og 30 år. Både singles og par,” forklarer Jan Vendelbo.
”Vi kan også se en trend imod, at unge vælger det sikre og trygge – nemlig at købe pakkerejser frem for som tidligere at bestille flybilletter og hoteller direkte,” fortsætter han.
De få, der booker ferier lige nu, er gamle kendinge. Et mere voksent publikum, der håber, at de kan vende tilbage til sommer til de feriemål og hoteller, de besøger hvert eneste år.
Jan Vendelbo forventer, at efterspørgslen efter ferier vil stige kraftigt efter påske. Hvornår danskerne så reelt set kan tage af sted, tør Spies direktøren ikke spå om. Det bliver næppe før i sensommeren, sådan som Corona situationen ser ud i Europa.
Luftfart-specialisterne fra OAG har opstillet otte punkter, der fortæller om udviklingen i resten af 2021.
En af de vigtigste er, at folk ønsker at flyve non-stop og direkte til deres rejsemål. De vil ikke længere hoppe fra fly til fly for at spare penge.
Det vil betyde rigtigt meget for de større lufthavne – de såkaldte ”hub airports” – der har mange flyselskaber og afgange at skifte imellem.
Københavns Lufthavn har tidligere slået sig op på at være Skandinaviens største knudepunkt for lufttrafik. Ude i Europa er London Heathrow, Frankfurt , Schiphol i Amsterdam og Charles de Gaulle i Paris nok de vigtigste hubs,
Her er de otte trends, som OAG ser lige nu:
- Indenrigs lufttrafik vokser meget stærkere end de internationale ruter
- Ferietrafik og at besøge venner eller familie vil få et hurtigere comeback end forretnings-rejserne.
- Unge har en større appetit på at tage en risiko. Derfor er de mere villige til at rejse end ældre folk.
- Passagerer vil flyve direkte. De vil aktivt undgå omstigninger i hub-lufthavne.
- En del forretningsfolk vil måske aldrig vende tilbage til flyene. Deres virksomheder har lært at bruge video konferencer i stedet for klassiske ansigt-til-ansigt møder.
- En Corona vaccine vil få stor betydning for at genskabe tilliden til flyrejser. Desværre tager det et godt stykke tid, før vaccinerne er rullet ud overalt.
- De økonomiske følger af Corona pandemien påvirker mange menneskers og virksomheders økonomi. Det vil reducere efterspørgslen efter flyrejser i hvert fald i 2021.
- Nogle flyselskaber vil ikke overleve Corona krisen. Omvendt åbner det for nye selskaber og for nye forretnings-modeller i luftfarts-industrien.
(Indledningsfoto til artiklen: Kevin Phillips / Pixabay)
Skriv et svar