Det var ikke kun rejsebureauer og hotelfolk, der slog korsets tegn for sig, da de i fredags hørte regeringens beslutning om at åbne Danmark meget lidt fra den 15. juni.
Kun Island, Tyskland og Norge kom ind i varmen. Alle andre lande må vente til den 31. august eller senere.
Budskaberne fra statsministerens pressemøde vakte også forfærdelse hos de danske flyselskaber og deres mange ansatte.
De føler sig i forvejen ignoreret af regeringen, mens andre lande gør en stor indsats for at redde deres nationale luftfart.
SAS har ganske rigtigt fået et stats-garanteret lån fra Christiansborg, men Danmark ejer jo også 14 procent af det fælles-skandinaviske flyselskab.
De øvrige danske selskaber som f.eks. DAT, Jettime, Alsie Express. Sunclass Airlines, Great Dane Airlines, airtaxi eller Nordic Seaplanes er blevet totalt ignoreret.
Kun i Sydamerika er situationen teoretisk set værre. Ingen af landene dernede vil hjælpe deres kriseramte flyselskaber. Heller ikke, selvom flere af dem er ganske store.
Nu synes kabine-personalet hos de danske flyselskaber, at det er nok. Via deres fagforening Cabin Union Denmark har de dannet den nye folkebevægelse ”Bevar Dansk Luftfart.”
Den nye bevægelse drejer sig ikke kun om stewardesser og stewarder og frygten for deres arbejdspladser. Den handler om hele branchen.
Kabinefolkene er bange for, at hele den danske luftfart vil forsvinde. Den vil død ud på grund af regeringens strenge restriktioner, nedlukning af Danmarks grænser og Christiansborgs mangelfulde hjælp til branchen.
”Bevar Dansk Luftfart” skal åbne den danske befolknings øjne for, hvor alvorlig en krise luftfarten befinder sig i. Den er midt i en nedtur, som verden ikke har set tilsvarende nogensinde før.
”Dansk luftfart er ekstremt hårdt ramt, fordi regeringen har lukket grænser og venter for længe med at åbne dem igen. Regeringen overset konsekvent de danske flyselskaber, som kun kan reddes, hvis der ydes passende statslig støtte til dem,” forklarer Thomas Kondrup. Han er formand for Cabin Union Denmark.
Han gør samtidig opmærksom på, at luftfart er meget mere end de mennesker, der sidder i cockpit og serverer i kabinen.
Krisen i luftfarten berører f.eks. også medarbejdere i lufthavnen, mekanikere, bagage medarbejdere, kontor-ansatte i flyselskaberne osv. Alt i alt er det tusinder mennesker,, som risikerer at miste deres job.
Hvis dansk luftfart styrter ned, vil det gå ud over danske skatte-indtægter. De vil så gå til selskaber i udlandet, som ikke nødvendigvis har samme holdning til etik, moral og medarbejder-behandling som de danske.
Primus motor bag ”Bevar Dansk Luftfart” er Cabin Union Danmark. Det er den største sammenslutning for kabine-personale her i landet og organiserer medlemmer i SAS, Jettime og Sunclass Airlines – sidstnævnte er Spies’ flyselskab….
(Indledningsfoto til artiklen: April Kim / Pixabay)
Skriv et svar