For et par år siden var droner ved lufthavne helt oppe i overskrifterne, efter at Londons store Heathrow lufthavn var lukket i flere dage.
Tilsyneladende havde folk uden for lufthavnens arealer ladet deres fjernstyrede droner flyve tæt ind på start- og landings-baner, hvor de udgjorde en fare for sammenstød med rutefly.
Det britiske politi og lufthavns-myndighederne betragtede drone-drilleriet som det rene chikane eller terrorisme, fordi de kunne føre til ulykker med hundreder af dræbte.
Siden er der vokset en hel industri op af drone-bekæmpere og udstyr, der kan opdage og nedskyde droner, som kommer for tæt på lufthavne.
Noget af udstyret minder nærmest om små kanoner. Andet om fjernstyringer til modelfly. Nogle skyder store net op i luften, som indfanger de små droner. Andre får dem til at styrte ned ved at forstyrre radio-kontakten mellem drone og drone-fører.
Mange større lufthavne verden over har investeret store beløb i at drone-sikre sig. Om det har hjulpet, skal jeg ikke kunne sige. Men i hvert fald er antallet af offentliggjorte drone-angreb faldet til nærmest nul – sammenlignet med efteråret 2018.
De amerikanske luftfarts-myndigheder – Federal Aviation Administration (FAA) – vil nu udnytte den relative stilhed til at teste 10 forskellige teknologier til at opdage og uskadeliggøre droner.
Målet er at få skabt en standard for, hvilke anti-drone systemer FAA vil anbefale USA’s lufthavne at installere. Faktum er, at der er stor forskel på, hvor effektive de forskellige systemer er i praksis.
FAA afprøver bl.a. også nye passagerfly som f.eks. Boeings skandaleramte 737 MAX, før de får start-tilladelse. Derfor bliver FAA’s konklusioner ofte kopieret direkte i andre dele af verden – f.eks. i Europa.
FAA kalder sit nye store test-initiativ for ”Airport Unmanned Aircraft Systems Detection and Mitigation Research Program”. Det indledes i oktober på William J. Hughes Technical Center, der ligger i tilknytning til Atlantic City International Airport i New Jersey på USA’s østkyst.
I fase to af test-forløbet vil FAA udvide til yderligere fire amerikanske lufthavne. Hvilke der er tale om, er ikke offentliggjort endnu.
De nye tests er langt fra første gang, at FAA afprøver sikkerheds-systemer. Det har myndigheden gjort løbende – allerede inden de første historier om drone-chikane i lufthavne kom frem for et par år siden.
Det nye test-forløb er blot mere grundigt og omfattende. Det skal ikke kun finde den bedste måde at identificere og nedskyde droner. Det skal også sikre, at systemerne ikke kommer i konflikt med lufthavnenes drift og andre sikkerheds-foranstaltninger….
(Indledningsfoto til artiklen: Lukas Bierl / Pixabay)
Skriv et svar