Man kan måle flyselskaber på mange ting – størrelse i passagerer, antal fly i flåden, antal destinationer der flyves til, de mest præcise, de mest populære hos publikum osv osv.
Lidt mere sjældent er det at se flyselskaber blive sammenlignet på deres værdi. Den slags er helt normalt hos de store varemærker i f.eks. it, mode, biler eller dagligvarer. Deres “brand” kan nemlig omregnes i penge.
Det internationale konsulent firma Brand Finance har specialiseret sig i at lave ranglister over verdens mest værdifulde virksomheder. Sågar stater og lande bliver målt op imod hinanden.
Nu er turen så kommet til alverdens flyselskaber, og en global Top-10 har fire amerikanske airlines i spidsen.
Delta Air Lines har på den nye 2019 liste afløst rivalerne fra American Airlines som verdens mest værdifulde flyselskab. Delta er 10 milliarder US dollar værd. Også det tredje store flyselskab fra USA – United – ligger med i top-3.
Mere overraskende er det måske, at ranglistens fjerdeplads indtages af et lavpris selskab. Verdens største af slagsen – amerikanske Southwest Airlines – har skubbet Emirates ned på en femteplads. Ifølge Brand Finance’ er Southwest’s værdi vokset fra 5,3 til 6,7 milliarder dollars på bare ét år.
Kina er repræsenteret med tre flyselskaber blandt verdens 10 mest værdifulde. To europæiske har også fundet vej til listen – British Airways og Lufthansa.
De skandinaviske flyselskaber ligger langt uden for Top-10, men er dog med blandt de 50 mest værdifulde. SAS ligger på en 48. plads – det samme som i 2018 – mens Norwegian er rutsjet ned fra 31 til nu position 26.
Så ligger de store europæiske lavpris selskaber Ryanair og easyJet meget tættere på – måske – at erobre en plads i den globale Top-10. På den nye liste ligger Ryanair på 15. og easyJet på 18. pladsen….
Skriv et svar