De internationale flyselskaber konkurrerer altid på en ny idé:
Den ene dag er det ekstra luksus til de fuldt betalende passagerer på Business Class. Den næste er det at opfinde en ny klasse – Premium Economy. Derefter fortsætter kapløbet med at åbne verdens længste nonstop ruter – for så at vende tilbage til priskampen og opfindelse af nye afgifter, som kunderne skal betale ekstra til.
Den seneste nye mega-trend i luftfarts-verdenen er grøn. Helst så mørkegrønt som muligt. Ført an af svenskernes ”fly-skam” fænomen kappes flyselskaberne om at blive det mest miljørigtige og lavest forurenende.
Den grønne klasse har nu fået en ny duks i skikkelse af den amerikanske gigant Delta Air Lines, der vil være verdens første 100 pct.CO₂ neutral neutrale flyselskab om senest 10 år.
Delta vil investere en milliard US dollars – ca. syv mia.danske kroner – for at nå den top-position. Undervejs får Delta flere rivaler om budet.
I Europa har f.eks. Air France, easyJet og British Airways samme ambition, mens det amerikanske lavpris selskab JetBlue annoncerede noget lignende forleden dag. Desuden ønsker australske Qantas også at blive erklæret meget grøn.
Delta vil bruge de mange milliarder kroner til en række projekter, der alle indledes den 1. marts. Nogle af dem er allerede identificeret, mens andre vil komme til, når nye teknologier gør det muligt:
”Der findes ingen situation, som har brug for mere innovation og opmærksomhed end miljø-relateret bæredygtighed. Vi ved, at der ikke findes en universel løsning. Derfor vil vi grave ned i hvert eneste hjørne af vores virksomhed for at finde forbedringer, etablere samarbejder og drive innovation,” forklarer Delta Air Lines topchef Ed Bastian.
Han understreger samtidig, at rejsende ikke skal tvinges til at vælge mellem at flyve eller have en god miljø-samvittighed:
”Det generelle arbejde, som industrien har gjort i de seneste ti år, er slet ikke nok til at skabe reelle resultater. Vi har brug for at gøre meget mere og hurtigt. Dette er et kapløb om at redde vores planet – ikke om at være størst,” understreger Ed Bastian.
Som mange andre flyselskaber vil Delta Air Lines tilbyde at CO₂ kompensere sine flybilletter. Det er der ikke meget nyt i.
Det er der så forhåbentligt i en række grønne initiativer, som Delta vil poste penge i: De skal skabe ny teknologi til at lave renere luft, reducereDelta vil være 100 pct.CO₂ neutral udledning og øge genbrug af kasserede produkter.
I 2019 udskiftede Delta 80 af sine ældre passagerfly med helt nye maskiner, der bruger 25 procent mindre brændstof. Flyselskabets ambition er at halvere sit benzin-forbrug frem til 2050.
For et par dage siden fik Delta Air Lines en første officiel anerkendelse for sit store arbejde mod at blive et ”pænere” flyselskab med stærkt fokus på bæredygtighed og socialt ansvar.
Da blev Delta kåret som en af USA’s mest miljø-rigtige virksomheder og den bedste blandt flyselskaberne.
Kåringen kommer fra det ansete finans-magasin ”Barron’s”, der har målt 1.000 virksomheder på deres indsats over for planeten, kunderne, samfundet, de ansatte og deres aktionærer.
Delta landede på en flot 39. plads på tværs af alle brancher og industrier. Positionen er ifølge mediet fortjent gennem seriøst arbejde med en Delta vil være 100 pct.CO₂ neutral neutral vækst, mange sociale initiativer og en konsekvent politik om ligeløn mellem kønnene.
I den forbindelse fremhæver ”Barron’s”, at Delta Air Lines bedre end noget andet amerikansk flyselskab har gjort noget ved miljø og klima, social og virksomheds ledelse (governance), data-beskyttelse, mangfoldighed på arbejdspladsen og en nedskæring i drivhus gasser.
Flyselskabet tilføjer en række konkrete eksempler på sine tiltag:
- På linie med reglerne i EU vil Delta Air Lines reducere sine Delta vil være 100 pct.CO₂ neutral udledninger med 50 procent frem til 2050,
- Delta har nu strammet dette mål til at blive 100 procent. Delta vil være fuldstændig.CO₂ neutral i 2030.
- Siden 2012 har flyselskabet frivilligt skåret sin forurening ned med 20 procent.
- Delta giver én procent af sit netto-overskud til velgørende organisationer.
- Overskudsdeling af 1,68 milliarder dollars til selskabets 90.000 ansatte.
- I 2019 gav flyselskabet for første gang alle sine 90.000 medarbejdere en ekstra fridag, som de skulle bruge på at gøre socialt arbejde til fordel for samfundet,
- 100 procent ligeløn mellem kvinder og mænd og medarbejdere af forskellig race-mæssig baggrund.
Endelig vil Delta gerne demonstrere, at en satsning på en grønnere fremtid ikke nødvendigvis behøver at gå ud over omsætning og bundlinie. Tværtimod.
Det fejrer Delta Air Lines ikke kun ved, at alle flyselskabets medarbejdere fik udbetalt 11,6 milliarder kroner i bonus.
Delta lakerede også et af sine nye Airbus A321neo fly med alle 90.000 ansattes navne og et stort ”thank you” for indsatsningen. Se videoen Ishrion nederst i denne artikel.
Delta Air Lines, der har sin base i Atlanta i sydstaten Georgia, er et af USA’s tre helt store flyselskaber. Delta har 909 fly i flåden og servicerer 325 destinationer i 52 lande verden over. Selskabet er medlem af SkyTeam alliancen….
(Indledningsfoto til artiklen: Delta Air Lines)
http://https://www.youtube.com/watch?v=N63kYF7OEeY
Skriv et svar