I gamle dage kunne det godt være, at folk gik efter det velkendte og trygge, når de tog på ferierejse.
Vi ville kunne spise den samme hakkebøf med løg og brun sovs og drikke de samme grønne Tuborg på Mallorca eller Kreta, som vi var vant til hjemme fra Rødovre, Herning eller Svendborg.
I dag kan vi fortsat opleve de samme forlystelses-parker, spise i de samme fastfood restauranter eller købe ind i de samme butikker over næsten hele verden.
Men trenden går bare en anden vej. Det ægte og lokale er i høj kurs, når vi rejser ud i verden. En ferie har først været rigtig god, når vi har oplevet det ægte og autentiske i det land, vi besøger.
Fire af ti går efter at mærke den lokale kultur på deres rejse. Det er flere end nogensinde før, viser en ny undersøgelse, som den store charter-arrangør Apollo har fået lavet. Mere præcist er det 42 pct, som fremhæver det autentiske.
Godt vejr og masser af sol står stadig højst på danskernes ønskeliste for sommerferien men lokale mad-oplevelser kravler hurtigt opad hitlisten. Begge ting stemmer 44 pct. på.
Apollos analyse afslører også, at danskerne er blevet mere eventyr-lystne i deres ferie. To af tre (69 pct) vil nemlig gerne opleve ting, de aldrig har prøvet før, når de er ude at rejse.
30 pct. vil gerne møde den lokale befolkning på ferien. Ikke kun som personale på hotellet, men gerne under mere private former.
Til gengæld gider danskere ikke andre danskere på ferien. Det var kun i gamle dage, at man følte sig mest tryg i selskab med sine landsmænd. I dag er det kun et ønske hos to procent.
”Det lokale, autentiske og ægte er blevet meget mere populært, efterhånden som verden er blevet mindre. Vi har adgang til alt på nettet, og vi kan bestille mad fra hele verden til udbringning hjemme i Danmark,” forklarer Glenn Bisgaard. Han er kunde- og kommunikationschef hos Apollo.
”Vi mærker det også som et øget ønske efter at bo på lokale, ofte mindre og familie-ejede hoteller på ferie-stederne. Folk spørger også efter udflugter, der ikke bare er en tour-de-force mellem turist attraktionerne. Nu til dags vil vi opleve kulturen, og hvordan det er at leve i det pågældende land,” fortsætter Glenn Bisgaard.
Skriv et svar