Overvågning er efterhånden en integreret del af vores hverdag. På internet følger Google med i stort set alt, hvad vi foretager os. På hovedgader og steder, hvor mange mennesker flokkes, sidder video-kameraer og holder øje.
Men er I klar over, at moderne fly efterhånden også er ved at blive forvandlet til tv-studier, hvor alle passagerer er hovedpersonerne?
Overvågningen foregår med den digitalisering, hvor Wi-Fi ombord kun er en lille del. Flyenes kabiner bliver “digitally aware”, så computere kan overvåge alt, hvad gæsterne ombord foretager sig.
Systemet ved f.eks, om passagererne sidder i deres sæder, om de har lukket deres sikkerheds-sele, og om der er toiletpapir og sæbe nok på flyets toiletter.
Den digitalt kontrollerede flykabine ved såmænd også, om der er kø foran toilet-dørene. Samtidig holder systemet øje med, om en person sidder usædvanligt længe for låst dør på toilettet. Det kunne jo være, at passageren følte sig dårlig og havde brug for hjælp.
Sensorer overalt vil gøre det meste af arbejdet, og kabine-personalet kan følge slagets gang på enten tablets eller mobiltelefoner.
En del flyselskaber har allerede udstyret deres stewardesser og stewarder med disse enheder, men de kan lige nu kun en brøkdel af, hvad de vil kunne om et par år.
Allerede nu er tablets og mobiler dog vældig praktiske. De hjælper f.eks. kabine-personalet med at se, hvike sæder i flyet der er booket og, hvilke passagerer der har forud-bestilt bestemte måltider.
Næste trin i udviklingen kunne være, at personalet kunne fjernstyre klappen foran vinduet eller flytte sæderyggen til lodret position hos de passagerer, der ikke gør det af sig selv under start og landing. Sensorer sladrer, hvem det er.
Airbus kalder sin digitale kabine for ”Airspace Connected Experience”, Den bruger ideerne fra ”tingenes internet” til at skræddersy servicen ombord til hver enkelt passager.
Det sker samtidig med, at systemet på samme tid sparer penge til flyselskabet og giver det mulighed for at sælge ekstra varer og services. Computeren kan jo vise præcist, hvad hver enkelt gæst har bestilt og købt – og hvad vedkommende kunne mangle.
Flyselskaberne kan også udnytte den indsamlede viden på centralt hold. De vil kunne følge, hvornår der er brug for hvad, ændre procedurer, gøre arbejdstrin mere effektive – og skære omkostninger ned.
Airbus er den første flyfabrikant, der vil teste den digitale kabine i praksis, inden den rulles ud som standard i fremtidige passagerfly. Boeing har uden tvivl noget lignende på bedding….
Skriv et svar