Det er sikkert kun de ældre af mine læsere, som kan huske, at SAS var andet end transport med vinger på.
For 40 år siden – i 1984 – blev det skandinaviske flyselskab nemlig også rederi.
Da åbnede SAS nemlig en hovercraft service direkte mellem Københavns Lufthavn og havnen i Malmø.
Disse luftpude-både svævede en meter over bølgerne i Øresund og kunne halvere transporttiden mellem København og Malmø.
Med de tre hovercraft-både ”Freya Viking”, ”Liv Viking» og et par år senere «Idun Viking» tog overfarten kun 35 minutter.
Tidligere skulle man bruge mindst 75 minutter med bus, taxi eller privatbil til passager-færgerne for at krydse Øresund. Malmø kan man jo sagtens se fra København og omvendt.
For 40 år siden var SAS et meget mere kreativt og innovativt flyselskab end nu om dage.
Derfor indrettede SAS den unikke forbindelse over Øresund, der stort set fungerede som passagerfly til vands.
Rent formelt var de tre luftpude-både registreret som sø-fartøjer. Derfor måtte SAS placere dem i Dampskibsselskabet Øresund. Lakeringen var præcist den samme som SAS’ fly.
Mest originalt var måske, at SAS sørgede for, at de tre hovercrafts svævede helt ind på forpladsen i Københavns Lufthavn.
De parkerede så side om side med SAS fly, hvor SAS busser så enten kørte passagererne med bus ind til Københavns centrum eller til den terminal i lufthavnen, hvor de skulle flyve videre ud i verden.
Det skete op til ti gange om dagen, og hver gang sad op til 81 passagerer ombord på luftpude-bådene.
Her kunne de vælge mellem Economy og Business Class. Sidstnævnte hed dengang Euro Class.
Besætningen bestod af en kaptajn, en navigator, en sømand og to SAS stewardesser. Sidstnævnte var uddannet på fly og kunne derfor arbejde både med og uden vinger på.
Skulle passagerer den modsatte vej til Malmø, ventede de i Københavns Lufthavns internationale afgangs-lounge, indtil de blev afhentet af en bus og kørt til boarding på hovercraften.
Da sejlturen fungerede som en helt almindelig flyvning hos SAS, havde den et rigtigt SK-flynummer i SAS’ booking systemer.
På den anden side af Øresund byggede SAS en mini-udgave af Københavns Lufthavn i Malmøs havne-bassin.
Komplet med check-in til hele SAS rutenetværk i luften, bagage-aflevering, pas- og sikkerheds-kontrol, Business Class lounge en toldfri Duty Free butik.
De tre hovercraft både hos SAS overlevede i præcist 10 år. Da blev de afløst af de to katamaran færger ”Kraka Viking” og ”Sifka Viking.”
De kunne ikke svæve helt ind til lufthavnens terminaler, men måtte nøjes med en kajplads i Øresund for enden af lufthavnens start- og landingsbane.
Til gengæld var katamaranerne, der blev drevet af Scandlines, noget billigere i drift end luftpude-bådene.
SAS’s søværts eventyr sluttede i år 2000, hvor Øresundsbroen stod færdig. Siden da har både biler, busser og tog en fast forbindelse mellem København og Malmø.
Ikke helt så sexy som hovercrafts og katamaraner, men sikkert meget mere praktisk. Øresundsbroen er jo ikke kun forbeholdt SAS-passagerer, men alle kan bruge den, når de har købt en billet…..
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar