Hvis I altid har haft en drøm i maven om at sidde bag roret på et stort passagerfly – eller jeres børn ikke rigtigt ved, hvad de vil blive, når de bliver voksne – kan I foreslå dem, at de skal uddanne sig til piloter.
Det er der nemlig en stor fremtid i med rigtigt gode chancer for en velbetalt stilling efter endt uddannelse.
Flygiganten Boeing har haft spåkuglen fremme og har regnet sig frem til, at der bliver behov for mindst 790.000 nye piloter på verdensplan i de næste 20 år.
De 790.000 er en fordobling af det antal piloter, der i dag er ansat af flyselskaber og private virksomheder til at håndtere rutefly, charterfly og private jets. Militære piloter er ikke med i beregningen.
Boeing har lavet sin rapport ”Pilot & Technician Outlook” gennem ni år – og det er første gang, at efterspørgslen efter piloter har været så høj.
Det øgede behov for cockpit mandskaber skyldes, at antallet af passagerfly vil blive fordoblet over de næste to årtier.
Flyene bliver gennemsnitligt mindre i de kommende år, fordi luftens giganter som Airbus A380 eller de aldrende Boeing 747 Jumbo og Airbus A340 ikke længere er økonomiske at flyve med.
I dag hedder løsningen mindre og mellemstore modeller, der kan flyve længere. Med deres øgede rækkevide kan de krydse f.eks. krydse Atlanten non-stop.
Norwegian gør det f.eks. med Boeings 787 MAX på ruter mellem Irland og USA’s østkyst. Inden længe kommer så den nye Airbus A321 LR, der kan flyve f.eks. København eller Berlin og til New York uden stop undervejs.
Begge flytyper har plads til op til 200 mennesker ombord. Det gør dem også økonomiske at bruge fra og til mindre lufthavne end de nuværende, som har et tilstrækkeligt passager-underlag til at fylde de store maskiner som Boeing 777 og 787 Dreamliner eller Airbus A350.
”Selvom den civile lufttrafik ser en stærk stigning, har flyselskaberne ikke løst deres bemandings-problem. Især er den gal med at finde kvalificerede piloter. Fortsætter denne situation i de kommende år, varer det ikke længe, inden der mangler tusinder af dem. Det kan betyde aflysninger af afgange og nedskæringer i planlagte udvidelser,” forklarer Keith Cooper. Han er vice president for Training & Professional Services hos Boeing.
Boeings nye rapport fortæller også, at behovet for nyt kabine-personale – stewardesser, stewarder og pursere – er vokset fra 839.000 til 858.000 over de kommende 20 år. 32.000 af dem vil finde arbejde i private jets og firmafly.
Til gengæld vil efterspørgslen efter flymekanikere og andre teknikere falde fra 648.000 til 622.000. Det skyldes, at moderne fly ikke skal til service så ofte som luftens nuværende busser og lastbiler….
Skriv et svar