Danskerne køber togrejser til udlandet i lange baner. I forhold til samme tidspunkt for et år siden har DSB indtil videre solgt 25 procent flere pladsbilletter til togrejser ned i Europa.
Forklaringen er naturligvis sommerens to store internationale sports-events. Først fodbold-EM i Tyskland og derefter OL i Paris.
Spredningen af sports-aktiviteter og de mange tilskuere til dem betyder, at DSB har udsolgt af pladsbilletter på flere strækninger gennem Europa eller er tæt på udsolgt.
Ligesom andre steder i Europa er der også på DSB’s afgange til udlandet krav om pladsbillet i sommerens togtrafik.
”Interessen for at tage toget på ferie stiger og stiger. I år er ingen undtagelse. Men denne sommer er anderledes, fordi trafikken domineres af de to store sports-begivenheder,” forklarer Charlotte Kjærulff. Hun er kundechef i DSB.
”Det ekstra-ordinært store antal sportsglade turister i togene til Tyskland og Frankrig betyder, at nogle rejsende har svært ved at finde pladsbilletter hele vejen frem til deres destination,” fortsætter hun.
Denne særlige situation har øget interessen for at købe Interrail One Country Pass, hvor Italien er det klare favorit-rejsemål.
One Country Pass giver adgang til at køre med tog som en gængs interrail-billet, men kun i det ene land som den er købt til. På nuværende tidspunkt ligger DSB’s salg af ”passet” fem procent over samme periode i 2023.
Trenden hos DSB går i det hele taget i retning af togbilletter til og fra udlandet, der har en fast destination. Her ligger salget 29 procent højere end sidste år….
(Indledningsfoto til artiklen: Maria Sattrup / DSB)
Skriv et svar