Selvom danske analyser viser, at man stadig kan finde meget billige billetter til en række europæiske storbyer her i maj, vil det snart blive dyrere at flyve. Ukraine-krigen med sine højere brændstof-priser og udgifter til flysikring sætter sine spor.
Dertil kommer, at efterspørgslen efter billetter er stigende, så f.eks. lavpris-selskaber som Ryanair og Wizz Air havde flere passagerer i april end i samme måned i 2019.
Alt sammen vil det være med til at presse de ellers rekordlave billetpriser i vejret. Sikkert til et niveau som før Corona eller måske endnu højere.
En ny tysk rundspørge tyder på, at prisstigningerne især vil ramme de lange ruter. Flyveture i Europa vil ikke blive så hårdt ramt på grund af den stærke konkurrence mellem flyselskaberne.
Hvis man f.eks. vil rejse med Lufthansa til USA, Mellemøsten, Australien, Asien, Afrika, Mexico, Canada eller Sydamerika, bliver billetterne på Economy Class mindst 30 euro billigere.
Prisstigningerne gælder også, når man flyver med Lufthansas søsterselskaber Austrian, Swiss, Brussels, Air Dolomiti eller Eurowings.
Flyver man på Premium Economy, ryger priserne op med 50 euro, i Business Class med 100 og i First Class med 200 euro. De passagerer har dog nok råd.
Det er der dog næppe alle med lavere indkomster, som har. De har i forvejen deres økonomi under pres på grund af inflation og kraftige prisstigninger i olie, benzin, fødevarer osv.
Til avisen “Frankfurter Allgemeine” siger Deutsche Bank Research, at man må man forvente, at især ferieflyene vil miste en del af deres kunder i den kommende tid:
Flyselskaberne forsøger at imødegå udviklingen ved at indsætte mindre maskiner, optimere flyveplanerne eller skære i forplejningen ombord.
Det er dårlige nyheder for mange flyselskaber, som knap nok er kommet ud af Corona krisen, før de ryger ind i den næste – denne gang skabt af Ruslands invasion i Ukraine.
Deutsche Banks analytikere tvivler på, at nye og mindre brændstof-forbrugende jetfly eller en øget produktion af biobenzin kan udligne flyselskabernes mer-omkostninger.
Men tilbage til flyselskaberne og deres aktuelle billetpriser.
Hos Air France-KLM fortæller man til det hollandske medie ”NL Times”, at prisforhøjelser er ”temmelig uundgåelige”. Hvor meget afhænger af rute og, hvilken klasse man flyver på.
Tager man f.eks. med KLM fra Amsterdam til New York, bliver en Economy Class rejse 30 euro dyrere – på Business Class 100 euro. Stigningerne gælder kun nybookede billetter.
Også Ryanair, der ellers er kendt for at dumpe sine priser, regner med, at flyrejser til sommer kan blive dyrere end før Corona pandemiens udbrud.
Emirates oplyser, at man har forhøjet sine priser moderat. Flyselskabet holder meget nøje øje med brændstof-priserne, fordi de udgør Emirates’ største udgiftspost.
Som mange andre flyselskaber forsøger Emirates dog at undgå at lade øgede omkostninger smitte direkte af på kunderne. I stedet lader selskaberne udgifterne indgå i dårligere regnskaber.
Helt modsat hos Japan Airlines (JAL). Her sender man de højere oliepriser direkte videre til passagererne i form af tillæg for brændstof og forsikringer. I øjeblikket er det 150 euro på rejser mellem Japan og Europa….
(Indledningsfoto til artiklen: Emslichter / Pixabay)
Skriv et svar