I løbet af 2022 er det blevet mærkbart dyrere at flyve. Bestemt ikke på alle ruter, men når man ser på det store billede.
Næste år vil priserne stige yderligere på grund af inflation, dyrere brændstoffer, krigen i Ukraine og mangel på personale til at styre og betjene i passagerflyene.
Kun på ruter, hvor der er stor konkurrence, og flere flyselskaber kappes om passagerernes gunst, vil pris-udviklingen være mere afslappet.
Det fremgår af en prognose fra American Express Global Business Travel. Her vurderer man, at billetpriserne på ruter mellem Europa og USA vil stige med 3,7 procent næste år.
Omkostningerne for flyselskaberne vil samtidig vokse betydeligt stærkere, således at de trans-atlantiske ruter ikke længere vil være helt så attraktioner for transportørerne som i tidligere år.
Prisstigningerne vil dog ikke længere eksplodere, som de gjorde under Corona pandemien med rejse-restriktioner, når man ville flyve mellem Europa og USA.
Betydeligt dyrere bliver det næste år at flyve mellem Europa og Asien: 12 procent, når man rejser på Economy Class og 7,6 procent på Business Class.
Rejser man med rutefly i Europa, vil prisstigningerne være omkring seks procent – lyder prognosen fra American Express, der både udsteder og kreditkort og fungerer som rejsebureau.
I sin nye ”Air Monitor 2023” rapport regner American Express med, at de fleste flyselskaber i 2023 vil vende tilbage til samme aktivitets-niveau som inden pandemien.
Det vil dog ikke betyde til en voldsom over-kapacitet, der typisk fører til lavere priser og ofte sågar prisdyk.
Forklaringen er, at flyselskaberne fortsat har problemer med at skaffe personale, nye fly og reservedele. De tre ting vil forhindre, at der bliver et stort overskud af ledige sæder selv på populære ruter.
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar