Tyskland vil gøre det betydeligt dyrere at tage flyet – især på landets indenrigs-ruter. Også vejtrafikken skal betale CO₂ afgifter, mens en moms-nedsættelse skal gøre det billigere at rejse med tog.
Den tyske regering har længe været beskyldt for at skubbe klima-problematikken foran sig i stedet for at tage konkrete beslutninger.
Det skyldes naturligvis Tysklands store bil-industri, som op imod 10 procent af landets arbejds-styrke er afhængig af.
Omvendt var det lige præcis diesel-gate skandalen hos VW, Audi, Mercedes, Porsche og BMW, som fik bil-industrien til at skifte fuldstændig strategi. I dag vil alle køre den elektriske vej.
Fly-passagerer ser ud til at skulle betale dyrest for, at Tyskland bliver grønnere. Landet har allerede haft en fly-skat i flere år, men den får et ordentligt nøk opad næste år.
Tyske bilister og hus-ejere med oliefyr får også hævet deres CO₂ afgifter, mens tog-passagerer skal kunne køre meget billigere. Det skal ske ved hjælp af en moms-nedsættelse på tog-billetter.
Mere præcist foreslår det tyske finans-ministerium, at skatten på flybilletter hæves med 76 procent på rejser indenrigs og i EU. Længere flyrejser nøjes med en forhøjelse på 43 procent.
Flyselskaberne sender i det mindste delvist afgifterne videre til kunderne. Flybilletter i Tyskland ventes derfor at blive mærkbart dyrere fra 1. april næste år.
Hvis man omregner procenterne til rede penge, vil den nye tyske klima-skat på flyrejser stige med 5,65 euro på kortere rejser og afgange fra tyske lufthavnem Afgiften vil så fremover være på 13,03 euro eller knap 100 kroner.
På strækninger op til 6.000 kilometer, som f.eks. kunne være en flyvetur over Atlanten, forhøjes skatten med 9,96 euro til fremover 33,01 euro – ca. 250 kroner.
Rejser man endnu længere med fly fra Tyskland, ryger afgiften op på 59,43 euro (ca. 450 kroner). Det er en stigning på 18 euro.
Den tyske regering regner med at få 740 millioner euro ekstra i kassen fra de nye afgifts-forhøjelser. Allerede den nuværende flyskat giver godt en milliard euro om året.
Modsat i Danmark, hvor flyselskaber og lufthavne har foreslået en afgift pr. flybillet, skal pengene ikke bruges til klima-aktiviteter og udvikling af nye og mindre forurenende motorer.
Tyskerne vil først og fremmest finansiere den planlagte moms-nedsættelse af togbilletter ad den vej. Den ventes at koste mindst 500 millioner euro i manglende indtægter….
Skriv et svar