For nogle dage siden offentliggjorde den store amerikanske flyfabrik Boeing et regnskab for tredje kvartal, der viste et underskud på seks milliarder dollars eller 42 mia. kroner.
Boeing har været hyllet ind i problemer siden begyndelsen af året:
Det blev indledt med et dramatisk uheld, hvor en Boeing 737 MAX fyldt med passagerer tabte et stort sidepanel af skroget midt under flyvningen.
Som ved et mirakel kom ingen mennesker noget til, men det fik de amerikanske sikkerheds-myndigheder og flyselskaberne til at kigge nærmere på, om Boeing mon ikke havde brister i sin kvalitets-kontrol
Siden da har Boeing måttet leve med begrænsninger i antallet af fly, som fabrikken må producer.
Resultatet er, at flyselskaberne ikke får deres bestilte maskiner leveret og må strege både afgange og ruter. Hvilket de naturligvis er sure over.
Utilfredse er også 30.000 montører og teknikere hos Boeing, der nu har strejket i ugevis og forværret den økonomiske situation yderligere hos USA’s største flyfabrikant.
Trods al den modvind er der dog også positive ting at fortælle: Først og fremmest, at kommerciel luftfart er mere sikker end nogensinde før.
Ifølge en ny analyse fra det berømte Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston er risikoen for at blive dræbt ved en flyulykke halveret for hver ti år siden 1968.
Hvor risikoen lå på 1 til 350.000 I perioden fra 1968 til 1977, er den i dag røget ned på 1 til 13,7 millioner passagerer.
Dog erkender MIT-undersøgelsen, at tusinder af flypassagerer – teoretisk set – kan være døde af Corona virus, som de er blevet smittet med direkte eller indirekte i forbindelse med en flyrejse.
Det findes der dog ingen officielle tal på, og en smitte kan man ikke direkte tilskrive fejl i flyet eller i betjeningen af det.
Analysen kan til gengæld bekræfte, at det er mere farligt at flyve i nogle dele af verden end i andre. Den har nemlig opdelt kloden i tre kategorier.
De sikreste områder at tage med flyet i er EU, USA, Storbritannien og I lande som Australien, Kina, Japan og New Zealand.
Knap så sikkert er det at flyve i lande som Brasilien, Indien, Malaysia, Sydkorea, Tyrkiet og i de arabiske Emirater.
Statistisk set var risikoen for fatale flyulykker I de nævnte to kategorier på under 1 til 80 millioner i perioden fra 2018 til 2022.
Til gengæld er risikoen op til 36,5 gange højere, hvis man tager flyet i et land, der er placeret i kategori tre. Altså ikke er nævnt tidligere i artiklen….
(Indledningsfoto til artiklen: Alexander Mils / Unsplash)
Skriv et svar