18 år. Så længe kommer det ofte omdiskuterede Rejsekort til at tjene danskerne som fysisk kort.
Virksomheden bag Rejsekort og Rejseplan venter nemlig, at den gamle Dankort-lignende udgave skal udgå i 2026, så næsten alle danskere er tvunget til at lægge den digitale version som app på deres mobiltelefon.
Når jeg skriver ”næsten”, skyldes det, at bestemte befolknings-grupper fortsat vil kunne bruge det fysiske Rejsekort.
Det er dem, der kun svært kan bruge app’en. Det gælder f.eks. handicappede, blinde, ældre, demens-ramte, autister, seniorer osv.
Ifølge Rejsekort A/S drejer det sig om ca. 10 procent af de passagerer, der i dag bruger det fysiske kort.
De har enten ikke en smartphone, er utrygge ved digitale systemer eller ønsker at være 100 procent anonyme, når de bruger offentlige transportmidler.
De får en ny stander at skanne deres Rejsekort, fordi den nuværende med det karakteriske blå lys er blevet forældet.
Rejsekort & Rejseplan A/S har derfor underskrevet en kontrakt om levering af nye standere med den belgiske fabrikant Prodata Mobility.
Belgierne blev udvalgt i efteråret 2024 efter et EU-udbud, hvor den danske Rejsekort organisation prioriterede kriterier som kvalitet, pris og leverance-hastighed.
Designet af den nye Rejsekort stander kan du se på et billede her i artiklen. Det er i sort / hvid, fordi det endnu ikke er bestemt, hvilken farve den nye terminal skal lakeres i.
Nu om dage er det fysiske Rejsekort en stor succes: I 2023 blev det benyttet til over 176 millioner rejser med bus, tog, metro og letbane.
Det betyder, at hver dansker i gennemsnittet brugte Rejsekort knap 30 gange sidste år.
Samtidig havde online-tjenesten Rejseplanen dagligt flere end 1,5 millioner søgninger hver eneste dag.
Sådan har det dog ikke altid været. Rejsekortet havde nemlig en tung start med adskillige forsinkelser.
Folketinget vedtog Rejsekortet i 2005, men de første konkrete prøvekørsler skete først i 2008. Salget af klippekort, som Rejsekortet skulle afløse, stoppede først i oktober 2014.
Forsinkelser og fordyrelser af systemet skyldtes først og fremmest, at alt for mange kokke fordærvede maden.
Rejsekortet var inspireret af det tilsvarende Octopus kort i Hong Kong, hvor det blev brugt uden problemer af over 50 millioner mennesker om året,
Mens Octopus og det tilsvarende Oyster i Lodon egentlig var ret enkle, fordi de blev styret af en enkelt organisation, var sagen helt anderledes.
Her ville alle trafikselskaber, regioner og kommuner, der var involveret, sætte deres fingeraftryk på systemet.
Det endte med at blive meget mere kompliceret end nødvendigt, og systemet lignede efterhånden et patchwork tæppe, inden det blev landsdækkende.
Rejsekort & Rejseplan A/S ejes i dag af DSB, Trafikselskabet Movia, Metroselskabet I/S, Midttrafik, Sydtrafik, Nordjyllands Trafikselskab, FynBus og BAT på Bornholm….
(Indledningsfoto til artiklen: Rejsekort)
Skriv et svar