Det er ikke kun Ryanair, som nyder godt af, at rejse-lystne europæere er vendt tilbage til flyene igen.
Det samme gør Europas næststørste lavpris-selskab – easyJet – som samtidig kan se flere penge rulle ned i kassen, fordi billetpriserne er steget.
easyJet har således meddelt, at omsætningen pr. flysæde vil ligge 20 procent højere i andet kvartal af i år – sammenlignet med samme periode for et år siden.
Omsætningen pr. sæde indeholder ikke bare billettens pris, men også ekstra gebyrer og indtægter fra f.eks. bagage, sæde-bookning samt indkøb af mad og drikke undervejs.
easyJet glæder sig samtidig over, at de rejsendes bestillings-mønster har normaliseret sig. Nu booker folk igen rejser i god tid, hvor de i perioden lige efter Corona ventede med at købe flybilletter til sidste øjeblik.
Ifølge easyJet er 73 procent af selskabets billetter i april, maj og juni allerede solgt. For kvartalet efter er det hvert tredje sæde eller 36 procent.
De positive takter kan naturligvis også mærkes i flyselskabets indtjening. Lige nu kan ser det ud, som om easyJet vil overgå analytikernes forventninger om et overskud før skat på 260 millioner britiske pund i selskabets forskudte regnskabsår, der slutter med udgangen af september.
easyJets omsætning er sågar øget med 80 procent til 2,7 milliarder pund, mens antallet af passagerer gik frem med 41 procent til 33,1 millioner….
(Indledningsfoto til artiklen: Elio Santos / Unsplash)
Skriv et svar