I den netop overståede marts måned kunne begge de to store skandinaviske flyselskaber notere en solid fremgang i passagertallet.
Selvom Norwegian bevidst holder igen med sin ekspansion på grund af lavpris selskabets anstrengte økonomi, bestilte fem procent flere passagerer billet end i marts for et år siden.
Norwegian nåede dermed op på knap tre millioner passagerer – mere præcist 2.961.840. Det er 145.000 flere end i samme måned i 2018.
2,5 millioner fløj med SAS i marts eller mere præcist 2,461 mio. Det er en fremgang på 3,1 pct. i forhold til samme periode for et år siden.
I marts kunne SAS notere en pæn vækst i indenrigs-trafikken, mens der var fald på ruterne inden for Skandinavien, i Europa og mellem kontinenterne.
Norwegian er påvirket af, at selskabets 18 Boeing 737 MAX fly maskiner har flyve-forbud for tiden. Alligevel blev kun en lille del af passagererne påvirket i marts, fordi Norwegian lykkedes med at slå en række flyvninger sammen eller finde erstatningsfly.
Som flere andre flyselskaber har Norwegian krævet erstatning fra Boeing for de ekstra udgifter, flyforbuddet mod Boeing 737 MAX påfører.
Ifølge Norwegians topchef Bjørn Kjos har man en god dialog med Boeing for at løse de opståede problemer.
Både SAS og Norwegian gør opmærksom på, at marts-tallene kan virke lidt misvisende. Fremgangen ville nemlig være højere, hvis marts 2018 havde været “normal”.
Sidste år faldt påsken imidlertid meget tidligt, og den øgede ferietrafik i årets første højtid blev derfor talt med i marts. I år kommer påsken her i midten april – og hoppet i passagertal vil først optræde i tallene en måned senere.
SAS’ topchef Richard Gustafson fortæller, at hans flyselskab lige nu er ved at varme op til den kommende sommer-sæson.
For SAS betyder det bl.a. åbning af 22 nye direkte ruter og seks helt nye destinationer fra Skandinavien.
Han gør samtidig opmærksom på, at SAS CO2 kompenserer alle flybilletter til medlemmerne af selskabets Eurobonus program.
I praksis vil det sige, at SAS tager et beløb fra hver billet og sender pengene videre til et anerkendt miljø-projekt.
Skriv et svar