Den norske lavpris-flyselskab Norwegian er midt i en omfattende omstillings-proces, hvor tidligere tiders stærke ekspansion er afløst af fokus på bundlinien. I dag er det meget vigtigere at tjene penge på at sælge flybilletter.
Af samme grund rydder Norwegian op i sine ruteplaner og skærer bl.a. ned på sine interkontinentale afgange fra Skandinavien – herunder København.
Samtidig flytter Norwegian flere og flere af sine aktiviteter ned på den sydlige halvkugle – og her primært Sydamerika – med Argentina som centrum.
Norwegians ændrede strategi ser indtil videre ud til at lykkes. I september lykkedes det nemlig for flyselskabet at vokse med to procent i passagertal, samtidig med at der blev tjent flere penge pr. billet. I alt 3.310.424 passagerer fløj med Norwegian i september.
Vigtigere for Norwegians finansdirektør og fungerende koncernchef Geir Karlsen er det dog vgtigere, at selskabet fortsætter med at levere bedre finansielle resultater:
”Vi er godt på vej til at nå målet om en omkostnings-reduktion på to milliarder norske kroner i 2019. Den fortsætter i den nye vintersæson, hvor vi har justeret rute-porteføjen og kapaciteten,” forklarer han.
Lukker og åbner danske ruter
Med justeringerne mener Norwegians topchef bl.a, at flyselskabet lukker sine ruter fra København til New York, Los Angeles og Florida indtil næste sommer.
Desuden lukker Norwegian fra januar sin rute mellem Madrid og København. Den har ellers været betjent seks gange om ugen. Vil man fremover flyve mellem den danske og den spanske hovedstad, skal det enten ske med Ryanair eller Iberia Express
Norwegian skærer dog ikke kun ned i Danmark. Modsat København mærker Billund Lufthavn nemlig en fremgang på hele 58 pct. i Norwegian afgange i den kommende vinter.
I perioden fra den 4. januar til den 7. marts næste år vil Norwegian således flyve skisports interessede til Salzburg i Østrig fra Jyllands største lufthavn. Ruten betjenes med et Boeing 737-800 fly med. Norwegian åbner også en vinter-rute fra Billund til Malaga i Spanien.
Konkursen hos Thomas Cook Group I England betyder samtidig, at der bliver flere pladser ledige til andre flyselskaber i de to Gran Canaria lufthavne i Las Palmas og Tenerife.
Den chance udnytter Norwegian til at åbne nye ruter fra Gran Canaria til Billund, København og Aalborg. Tenerife får desuden en rute til og fra København.
Sydamerika lokker
Ifølge det engelske konsulent-firma OAG, der har specialiseret sig i luftfart, står de korte ruter i Europa for 80 pct. af Norwegians totale trafik.
De lange til f.eks. USA, Bangkok og Sydamerika giver mere opmærksomhed, men de er også dyrere at holde i gang på grund af brændstof-forbrug og større fly. USA udgjorde her i sommer alene 15 pct. af Norwegians aktiviteter.
Mens USA skæres ned, og den europæiske trafik falder hos Norwegian, går det stærkt frem længere sydpå. Nemlig i Sydamerika.
Norwegians direkte rute fra Londons Gatwick lufthavn til Buenas Aires er således fordoblet i år. Desuden har nordmændene åbnet en ny rute fra Gatwick til Rio de Janeiro i Brasilien.
I Argentina har Norwegian åbnet et lokalt flyselskab – Norwegian Air Argentina. Alene I sommeren 2019 har nordmændene fløjet 800.000 passagerer på indenrigs ruter i det store sydamerikanske land.
Næste trin for Norwegian bliver at åbne nye ruter mellem argentinske og brasilianske lufthavne. Det vil formentlig ske i 2020, spår analytikerne fra OAG.
Boeing Max er stadig et problem
I september lykkedes det i øvrigt for Norwegian at fylde flere sæder i sine fly. 90 pct. lød belægnings-graden på i den forløbne måned. Det er 1,1 procent bedre end for et år siden.
Med en gennemsnits-alder på 3,8 år har Norwegian en af markedets yngste flyflåder. De mange nye fly er med til at sænke CO2 belastningen med 30 procent siden 2009. I september lå CO2 aftrykket på 70 gram pr. fløjet passager-kilometer.
Norwegian er fortsat hårdt ramt af Boeings 737 MAX skandale. Nordmændene har 18 af flyene, der har haft start-forbud siden marts.
Ud over udgifterne til at leje fly fra andre selskaber for at udfylde de opståede huller i fartplanerne har manglen på MAX maskiner betydet en del forsinkelser.
Punktligheden faldt således til 79,8 procent i september. Det betyder, at næsten to af hver ti Norwegian er landet med over 15 minutters forsinkelse….
Skriv et svar