SAS er tilsyneladende ikke voldsomt ramt af Greta Thunberg effekten og folk, der flytter fra fly til jernbane på deres rejser. Heller ikke, selvom verdens mest kendte klima-aktivist har hjemmebane i SAS’ nøglemarked Sverige.
Tværtimod vælger flere og flere mennesker at flyve med SAS, mens den nordiske ærkerival Norwegian må notere en nedgang i passager-tallet.
I oktober købte godt lidt over 2,7 millioner en flybillet hos SAS. Det er 3,6 procent flere end i samme måned i fjor.
Fremgangen får optimismen til at boble hos SAS. Så sent som i august havde det skandinaviske flyselskab ellers advaret om, at det ville være svært at nå et overskud i regnskabet i år. Forklaringen var bl.a. den kostbare pilotstrejke i foråret.
Nu har piben fået en helt anden lyd: SAS regner med et overskud før skat og afskrivninger på mellem 700 og 800 svenske kroner. Det er og danske.
Væksten i oktober kom dels fra SAS’ europæiske og inter-skandinaviske ruter med et plus på 5,5 procent. Dels fra indenrigs-ruterne med en fremgang på 5,7 procent.
SAS har fortsat et problem med at fylde sine fly helt op med passagerer:
Hvor lavpris rivaler som Ryanair og Norwegian får solgt 96 og 94 procent af sæderne, er tallet 76,3 procent hos SAS.
Det svarer til, at hvert fjerde sæde står ledigt på et SAS fly. Det er dog en forbedring på 3,6 procent i forhold til oktober for et år siden….
Skriv et svar