
Det kan godt være, at SAS har været hårdt ramt af pilotmangel og påvirket af flyveleder strejker ude i Europa.
Men modvinden er tilsyneladende ikke gået ud over folks lyst til at rejse med det skandinaviske flyselskab.
I hvert fald kan SAS melde om en flot fremgang i tredje kvartal af regnskabs-året på syv procent.

I sin nye regnskabs meddelelse forudser SAS, at billetpriserne kan blive dyrere på grund af de stigende brændstof priser.(Foto: SAS)
Omsætningen i maj, juni og juli landede således på 13,1 milliarder svenske kroner (ca. 9,3 mia. danske), mens overskuddet før skat nåede knap to milliarder. Det er 115 mio. kroner bedre end i samme kvartal for et år siden.
Tallene kunne have været endnu flottere, hvis ikke SAS var rendt ind i højere brændstof-priser, forsinkelser, aflysninger, pilot mangel og en svag svensk krone. De ting skal have kostet op imod 130 millioner svenske kroner.
Brændstof-priserne kan let koste SAS op imod to milliarder svenske kroner i ekstra-omkostninger. Dem vil SAS forsøge at hente hjem via besparelser. Samtidig vil SAS dog ikke afvise, at den dyre olie også vil påvirke billetpriserne. De vil tige i den kommende tid. Sandsynlgvs ved at flyselskabet lægger et brændstof tillæg oveni billet prisen. På samme måde som vi så for nogle år siden.
I sin kvartals-rapport understreger SAS’s topchef Rickard Gustafson, at flyselskabet fortsat vil være skandinavisk. Også selvom den norske regering i juni solgte sine knap 10 procent aktier i flyselskabet. Norge vil også fremover være et nøgle-marked for SAS.
Gustafson benytter samtidig lejligheden til at beklage over for de tusinder af SAS-kunder, der i løbet af sommeren har været påvirket af forsinkelser og aflysninger:

Interessen for SAS’ rute mellem København og Boston er så stor, at den fra næste år udvides til daglige afgange.
”Jeg vil gerne give en undskyldning for drifts-afbrydelser og gener til de ramte passagerer. Vi har nu indført en række forholdsregler, så tingene ikke gentager sig – hverken på den korte eller lange bane. Siden begyndelsen af august har SAS fløjet normalt igen,” skriver koncernchefen.
I denne sommer har SAS sendt fly ud på 50 sæson-ruter, der har haft sikret over 200.000 ekstra passagerer – sammenlignet med 2017.
I april bestilte SAS 50 nye Airbus A320neo fly. De bruger mellem 15 og 20 pct. mindre brændstof end de Boeing 737 og ældre A320 maskiner, som de skal afløse.
En anden – og for Danmark – vigtig nyskabelse er, at SAS fra sommersæsonen 2019 vil udvide sin rute mellem København og Boston til daglige afgange….
Skriv et svar