Selvom de fleste krydstogt rederier har indført forskellige grønne initiativer som f.eks. at skrotte éngangs plastik ombord til f.eks. sugerør og vandflasker, er deres skibe bestemt ikke blevet renere i deres motorer.
Ifølge den tyske miljø-organisation Nabu er der i øjeblikket kun ét krydstogt skib i europæiske farvande, som kan kaldes bare nogenlunde grønt – og det er ikke engang gået i officiel drift endnu. Det sker først til november.
Mest miljørigtig af alle er det tyske AIDAnova. Det første store krydstogtskib, som drives af flydende naturgas (LNG).- se indledningsfoto til denne artikel.
Alle andre af de 76 skibe, som organisationen har undersøgt, bruger stadig det mest beskidte af alle brændstoffer – bortset fra kul. Det er den tunge fuel olie – også kaldet bunkers olie.
Det gælder også helt nye krydstogtskibe, der er stukket til søs første gang i løbet af i år. De bruger den stærkt forurenende olie, oplyser NABU.
NABU har gennemførst sin undersøgelse af krydstogtskibes forurening for ottende år i træk. Resultaterne er så skuffende, at miljø-organisationen opfordrer politikerne til at lukke havnene for skibe, der ikke opfylder en række krav for motorer og deres udstødningsrøg.
Krydstogt-rederiernes fælles organisation Clia er naturligt nok ikke begejstret for undersøgelsen. Clia fortæller, at de fleste rederier er i gang med at opruste deres skibe med nye sodfiltre og andet, som begrænser forureningen.
Desuden er det helt forbudt at sejle uden filtre i Nordsøen og Østersøen. Her ligger grænseværdien for svovl-indhold fra skibenes skorstene på 0,1 pct – og intet krydstogtskib har til dato overtrådt den værdi.
Clia hævder, at 111 af sine medlemmers 253 krydstogtskibe er forsynet med udstyr til efterbehandling af udstødningen. I 2017 var det 99. Hver fjerde krone, som krydstogt-rederierne bruger i Europa, går til byggeri af nye skibe og istandsættelse af den nuværende flåde. I 2017 var det 5,63 milliarder euro elller ca. 42 mia. kroner.
Det er bare ikke nok for NABUs miljøfolk. De synes, at filtre kun er en slap lappeløsning, der giver rederierne et tyndt aliibi. Meget vigtigere er det at få rederierne til at gå over til flydende naturgas (LNG) i stedet for den stærkt forurenende og sundheds-skadelige bunkers olie.
Flere krydstogt rederier er da også i gang med at stille om til naturgas i deres kommende skibe – eller de integrerer eldrift som f.eks. norske Hurtigruten. Problemet er, at skiftet går for langsomt. Ingen af disse moderne skive er gået i drift endnu. Med undtagelse af ét – AIDAnova. Så lige nu ser det sort ud for krydstogt passagerer i Europa. I hvert fald i luften over og bag deres ferie-skibe.
Det tyske AIDA rederi oplyser, at man har bestilt yderligere to krydstogtskibe a la AIDAnova. I 2023 vil over halvdelen af AIDA’s passagerer rejse på skibe, der enten helt eller delvist kører på LNG motorer med flydende naturgas.
Når skibene til den tid ligger i havn, vil de slet ikke forurene som i dag. Så henter de nemlig deres energi fra store elektriske “stikkontakter” på land,
Den tyske undersøgelse er også relevant for Danmark. Flere af de testede krydstogtskibe anløber nemlig også danske havne i løbet af denne sæson.
Netop miljø-problemer og forurening har også været rejst af naboer til danske krydstogt havne – først og fremmest i København.
Danmark oplever lige nu en ny rekord i krydstogtskibe. 541 anløber i år de ni danske krydstogthavne. I København alene er det 345 med omkring 845.000 passagerer ombord.
Miljø-aktivisterne fra NABU har offentliggjort en hitliste med tallene fra de 76 krydstogtskibe, hvis forurening er blevet målt.
Forureningen kommer både fra skorstene og andre udløb fra de store skibe, der har op til 10.000 mennesker ombord ad gangen. 7.000 passagerer og 3.000 i personale.
Ifølge NABU (Naturschutzbund) er krydstogt-branchens store også de mest sløve til at forny deres flåder med mere miljø-venlige skibe. Det gælder også Royal Caribbean, MSC Cruises og Celebrity Cruises.
Tilsyneladende er det kun de to tyske TUI Cruises og Hapag-Lloyd Cruises, der gør noget seriøst for at begrænse luft-forureningen.
Deres nyeste skibe er således forsynet med kvælstof katalysatorer og kan forsynes med elektricitet fra land, når de ligger i havn.
Et filter til at fjerne de særligt sundhedsfarlige sodpartikler har de heller ikke. Kun AIDAnova lever op til NABU’s krav og forventninger.
”Det er en skandale, at der stadig i 2018 kommer nye skibe på markedet, som kører på tung fuelolie og ikke er udstyret med moderne udstødnings-teknologi. Mennesker, der bor i de store krydstogt havne, lider under skibenes forurening,” skriver NABU i sin pressemeddelelse.
Miljø-organisationen gør samtidig opmærksom på, at flydende naturgas LNG) ikke er en optimal løsning på krydstogtskibenes udstødning.
LNG nedsætter forureningen markant og skaber derfor ægte forbedringer af luftkvaliteten hos mennesker, som bor nær krydstogthavne og langs kyster med livlig trafik af de store skibe.
På den anden side er også LNG et fossilt brændstof, som faktisk ikke er bedre end diesel, når det gælder beskyttelse af klimaet.
Ligesom på landjorden med personbiler, lastvogne og busser er der derfor hårdt brug for, at skibsfarten udvikler nye typer brændstoffer, som både nedsætter partikel-forurening og CO2 belastning af atmosfæren.
Det lyder som fremtidsmusik, for man kan jo ikke fylde krydstogtskibe med enorme batterier. Så er der ikke plads til hverken passagerer eller besætning.
Såh – hvis man vil rejse miljørigtigt på krydstogt – må man udvælge sit skib meget nøje. Eller man vælger at rejse med store komfortable sejlskibe som Star Clippers.
Her er de 15 mest miljøvenlige krydstogtskibe, der sejler i Europa i øjeblikket. Oversigten angiver også rederi og passagertal. Den komplette liste fra NABU kan ses her.
- AIDAnova – AIDA – 6.600
- Europa 2 – Hapag-Lloyd – 500
- AIDAprima – AIDA – 3.250
- AIDAperla – AIDA – 3.250
- Mein Schiff 1/3/4/5/6 – TUI – 2.500
- AIDAsol – AIDA – 2.000
- Le Champlain – Ponant – 184
- Le Laperouse – Ponant – 184
- Bremen – Hapag-Lloyd – 164
- Hanseatic – Hapag-Lloyd – 184
- Horizon – Carnival – 4.600
- Symphony of the Seas – Royal Caribbean – 6.870
- Seaview – MSC – 5.400
- Ovation – Seabourne – 604
- Orion – Viking – 920
Skriv et svar