Generelt flyver store passagerfly langsommere end deres forgængere for ti og tyve år siden.
Det skyldes, at flyselskaberne forsøger at spare så meget brændstof som muligt, og derfor bliver speederen kun trykket i bund i undtagelses-tilfælde.
Alligevel hører man fra tid til anden rapporter om, at passagerfly kan tage turen på tværs af Atlanten på rekordtid og f.eks. afkorteden normale rejsetid med en time.
Forklaringen er luftstrømme højt oppe i atmosfæren. Får man dem som medvind, er der tid og benzin at så spare. Naturligvis omvendt, hvis man får jetstreams som modvind.
I fredags kom et eksempel på en helt ekstrem jetstream over Stillehavet mellem Asien og USA’s vestkyst.
Her nåede en stor Boeing 777-300ER fra det taiwanesiske flyselskab EVA Air op på en topfart på 693 knob eller ca. 1.283 kilometer i timen i 11 kilometers højde.
Det var meget tæt på, at flyet brød igennem lydmuren. Et fænomen, man ellers kun kender fra militærfly eller i gamle dage fra de pileformede Concorde fly.
Den normale march-hastighed for en Boeing 777 ligger på 560 knob eller 1.070 kilometer i timen, så der var tale om en pæn stor ekstra-fart.
I sidste ende gav jetstreamen en halv times tidsgevinst fra Taipeh i Taiwan til San Francisco i Californien.
Den stærke medvind fra vest mod øst over Stillehavet fortsatte lørdag lille-juleaften, for da nåede et tilsvarende Boeing 777-300ER fly op på 691 knob i timen i 34.000 fods højde på samme rute.
Ifølge online-tjenesten Flightradar24 tog flyveturen med kodebetegnelsen BR28 godt ni timer og 43 minutter at gennemføre. Flyvetiden ligger sædvanligvis på 10 timer og 25 minutter.
Passagerer, der skulle den modsatte vej fra USA til Taiwan, varede til gengæld 37 minutter længere i fredags – fortæller Flightradar24.
EVA Air er kendt for sine høje service og komfort ombord. Flyselskabet har fem stjerner hos Skytrax og rangerer som et af verdens 25 bedste for ottende år i træk.
EVA Air er medlem af Star Alliance, som SAS også hidtil har været en del af.
EVA Air er i øvrigt en forkortelse af Evergreen Airways har 42 Boeing 777-300ER langdistance-maskiner. Selskabet er en del af den store Evergreen transport-koncern, der også kendes som en af Mærsks vigtige konkurrenter i container-skibsfart….
(Indledningsfoto til artiklen: Eddie Maloney / Wikimedia)
Skriv et svar