Regeringer i en række europæiske lande – plus EU selv – har enten allerede indført klimA-skatter på flyrejser, eller de er på vej til at gøre det.
Nu gør Danmark det også, men det er ikke regeringen.
Inden Christiansborg selv vedtager et måske meget kostbart udspil for flyrejsende, kommer den danske luftfarts-branche nu med sit eget, mere moderate udspil.
Danmarks lufthavne og flyselskaber er nemlig gået sammen om at foreslå en klima-afgift på alle flyrejser i og fra vores lille land.
I praksis vil det koste mellem 20 og 30 kroner ekstra pr. billet, oplyser SAS, som er med i det fælles udspil.
SAS klima-kompenserer i forvejen sine Eurobonus og ungdoms-billetter. Det vil sige, at flyselskabet betaler et beløb for hver solgt billet til et grønt og klima-bevarende projekt som f.eks. at plante træer i Afrikas regnskove.
Klima-kompenseringen er penge, som SAS henter i sit budget. Den nye danske fly-skat kommer passagererne til at betale gennem højere billetpriser.
Den danske luftfarts-branche vurderer, at der kan komme over 300 millioner kroner i kassen, når hver passager betaler 20 til 30 kroner i afgift.
Afgiftens størrelse skal afhænge af, hvor meget ens flyrejse belaster klimaet. Jo længere man flyver, desto dyrere.
De mange millioner skal placeres i en uafhængig Luftfartens Klimafond, der skal støtte forskning i grønne løsninger inden for luftfart. I praksis vil det nok være fremstilling af bio-brændstof i stedet for den fossile kerosin, som moderne passagerfly kører på i dag.
Danmark har ikke en egen produktion af kommercielle fly og motorer, og vores klima-skatter skal vel ikke gå direkte til f.eks. Airbus og Boeing eller motorfabrikanter som Rolls-Royce, General Electric eller SNEC.
Ideen med en klima-afgift på flybilletter er god. 20 til 30 kroner vil passagererne næppe mærke, medmindre de flyver på super-lavpris.
Omvendt er det et stort spørgsmål, om de foreslåede beløbet er stort nok til at tilfredsstille den danske regering. Her har der tidligere lydt tal som 100 til 400 kroner pr. billet fra Socialdemokratiets røde støtte-partier.
Fuld støtte fra CPH
Danmarks største lufthavn har længe arbejdet målrettet med at nedsætte sin klima-belastning. Derfor får det nye initiativ med en fælles klima-fond fuld opbakning fra Københavns Lufthavn (CPH).
”I branchen har vi opstillet mål for at gøre noget virkningsfudt i forhold til klimaet og reducere CO2 udledningen. Nu sætter vi handling bag ordene. Det er første gang, at den danske luftfarts-branche samles om et fælles klima-udspil,” forklarer administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn.
”Luftfartens Klimafond blev en motor for grøn omstilling i dansk luftfart. Med fonden tager vores industri selv ansvar og initiativ. Det er kun branchen selv, der i sidste ende kan sørge for den forandring, som hensyn til klimaet kræver,” fortsætter Thomas Woldbye.
Antallet af flyrejser var godt 18,2 millioner i 2018. Det ventes ikke at stige i år….
Skriv et svar