Selvom moderne passagerfly er store og vejer hundreder af tons, kan selv nogle få kilo hos passagererne betyde noget for maskinens balance og flyve-evner.
Derfor bliver et passagerfly målt igennem før hver afgang og passagerer eventuelt flyttet rundt, så de f.eks. ikke alle sidder i den ene side af skroget.
Vægten har også en anden vigtig betydning. Kender flyselskabet totalvægten på sit fly, ved det præcist, hvor meget brændstof der skal tages med ombord til rejsen. Og flybenzin er altså en stor post på flyselskabernes regnskaber.
I den forbindelse kan flyselskaberne mærke, at mennesker i gennemsnit bliver større og tykkere. Det er ikke kun noget, man ser i vittigheds-tegninger og statistikker.
Kabine-personalet tager åbenbart også på – i hvert fald i Rusland. Det russiske flyselskab har således bedt sine stewardesser og stewarder om at holde mere med badevægten.
Taber personalet sig ikke, risikerer det straffe som f.eks. at blive fjernet fra de eftertragtede ruter til vestlige hovedstæder.
Én løsning kunne selvfølgelig være at veje alle passagerer før afgang. Deres bagage bliver jo allerede målt på kilo, når det tjekkes ind.
Det er bare et meget delikat spørgsmål. En del passagerer ønsker ikke deres kropsvægt afsløret – om det så kun er check-in personalet der ser kilo-antallet.
Flyselskaberne ønsker ikke, at deres passagerer føler sig indiskret behandlet og allerede er utilfredse, før de har entret maskinen.
Et par enkelte forsøg på officiel vejning har været gennemført med skiftende succes:
I Helsinkis lufthavn har man bl.a. kørt en kampagne, hvor passagerer kunne gå frivilligt på vægten i forbindelse med check-in. Tallene skulle bruges til at indsamle data på, hvor meget en flypassagere vejer i gennemsnit.
Hos Hawaiian Airlines gik man endnu et skridt videre i en periode. Her vejede man ikke kun hver passager. Deres billetpris afhang også af deres kropsvægt.
Nu mener et lille engelsk firma at have fundet nøglen til, at flyselskaberne kan spare brændstof og altid vide, hvad deres maskiner kommer til at veje.
Desuden undgår flypassagererne at blive kompromitteret offentligt med deres overvægt. De opdager slet ikke, at de bliver vejet i lufthavnen.
Rejse-portalen Lonely Planet fortæller, at Fuel Matrix fremstiller fliser med elektroniske sensorer i. De kan placeres ved tjek-ind skrankerne, ved selv-check-in automaterne eller ved de skannere, som passagerer skal gå igennem i Security.
Fliserne kan lægges helt usynligt og med samme overflade som det øvrige gulv omkring den skjulte badevægt.
Informationerne sendes lynhurtigt og meget diskret til flyselskaberne, så de har kiloene stående sammen med pas-informationer, passagerens ID, billet-data osv.
I øjeblikket arbejder de fleste flyselskaber med en model, der siger, at en mandlig passager vejer 93 kilo i gennemsnit – en kvindelig 75 kilo. Det kan lyde af meget, men vægten er udregnet inklusive tøj, overtøj og håndbagage.
Ifølge Fuel Matrix tager hvert fly mellem én og fem procent ekstra brændstof med, fordi det ikke kender sine passagerers medbragte kilo.
Det betyder en øget totalvægt for flyet og dermed højere brændstof-forbrug og forurening af miljøet. Mellem 0,3 og 0,5 pct vurderer det engelske firma.
Så måske vi må en tur på badevægten, inden vi kommer ud at flyve i fremtiden. Vi mærker det bare ikke, når vores kilo bliver målt….
Skriv et svar