Ud over lange køer ved check-in og Security har bjerge af uafhentede og ikke afsendte kufferter været de mest åbenlyse beviser for, at lufthavne og flyselskaber har problemer med at komme op i omdrejninger efter to år med Corona.
Især lufthavne har undervurderet, hvor hurtigt publikum ville vende tilbage efter pandemien. Derfor har de ikke i tide ansat og uddannet tilstrækkeligt med personale, der kan overtage de mange rutine-opgaver i håndtering af passagerer, sikkerhed og bagage.
Mange flyselskaber har lignende udfordringer, hvilket har afstedkommet tusinder af aflyste afgange her hen over sommeren og sikkert også til efteråret.
Det store australske flyselskab Qantas prøver at håndtere problemerne på en meget utraditionel måde:
Qantas opfordrer senior personale og managers – fra direktører til afdelings-ledere – til at hoppe ned fra deres piedestal og hjælpe med at håndtere bagage nede på jorden.
I første omgang søger Qantas 100 ledere til opgaven. De skal lade sig hyre til tre måneders hårdt fysisk arbejde med passagerernes kufferter. Fra midten af august til midten af november.
I perioden går de ikke ned i løn, selvom deres arbejde ikke længere foregår bag et skrivebord. I stedet skal hjælpe deres undersåtter i organisationen, skriver det australske nyhedsbureau news.com.au.
Under Corona pandemien fyrede Qantas 1.700 ansatte i sin ”ground handling” organisation, fordi der ingen fly og passagerer var at servicere.
Siden har Qantas ny- eller gen-ansat næsten 2.000 medarbejdere, men det har ikke været nok. Nu står flyselskabet som så mange andre med problemet, at der ingen ledige er at få.
Lederne fra Qantas skal arbejde med samme opgaver som de ofte ufaglærte kolleger i lufthavnene. Det vil sige, at de skal sortere, skanne og køre bagagen rundt mellem gatene og henholdsvis laste og losse fly for bagage.
”I øjeblikket er det vores vigtigste opgave at få vores daglige drift tilbage i en normal rytme, hvor passagererne kan forvente god service, fly til tiden og, at deres bagage kommer med samme fly som de selv,” har Qantas’ driftsdirektør (COO) Colin Hughes skrevet i en mail til flyselskabets personale.
Fagforeningerne i Australien er ikke imponeret af Qantas’ initiativ. De mener, at flyselskabet reagerer desperate. I stedet skulle det gøre en ekstra indsats for at genansætte de folk, det har fyret igennem de seneste to år.
”Mange tror sikkert, at bagage-håndtering og bugsering af fly er et simpelt arbejde, der ikke kræver meget af personen. Det er helt forkert. Jobbene er højt specialiserede, og flypassagerernes sikkerhed afhænger af, at de bliver gjort rigtigt,” forklarer Michael Kaine til ABC News. Caine er chef for Australiens Transport Workers’ Union.
Københavns Lufthavn har også haft sit besvær med efterladt eller fejlsendt bagage. Her har til tider flere hundrede kufferter tårnet sig op, mens det ventede på at blive sendt til sine rette ejermænd m/k.
Det er dog småting i forhold til, hvad man har oplevet i de store tyske og britiske lufthavne:
Lufthansa har således sendt flere fly uden passagerer, men fyldt med bagage rundt mellem de tyske lufthavne.
I Londons Heathrow lufthavn gik billeder af bjerge af kufferter i ankomst-hallen verden rundt i tv-nyheder, aviser og sociale medier-
Heathrow reagerede ved at begrænse antallet af passagerer til 100.000, der kunne håndteres om dagen. En grænse, der betød aflysninger af afgange hos mange flyselskaber.
Bjerget i Heathrow fik også Delta Air Lines til at reservere et af sine store fly til alene at flyve 1.000 efterladte kufferter i London til deres ejere i USA….
(Indledningsfoto til artiklen: Ziaur Chowdhury / Pixabay)
Skriv et svar