Det går rigtig, rigtig godt for Walt Disney Company.
Her i weekenden har Disneys seneste nye biograffilm ”Avengers: Endgame” slået verdens-rekorden i billet-indtægter.
Mindst 2,79 mia. US dollars er trillet i kassen, så den gamle rekordholder – ”Avatar” – er overhalet. Den overvejer Disney såmænd også at overtage ved at købe filmselskabet bag – 21st Century Fox.
Disney er også ved at åbne sin egen video streaming kanal, der skal konkurrere med Netflix. Med alle sine egne tegnefilm og ejerskabet af Star Wars” og alle super-helte film fra Marvel – deriblandt Avengers – skal den tv-kanal på internet nok blive en succes.
Desuden har Disney sine egne forlystelsesparker. Disneyland og Disney World er verdens største og tiltrækker hvert år millioner af gæster til det berømte tegneserie univers.
Endelig har Disney såmænd også sit eget krydstogt-rederi, hvis fire skibe futter rundt langs USA’s sydlige kyster og i Karibien. Naturligvis fyldt med tegneserie underholdning fra køl til mastetop.
Derfra er der selvfølgelig ikke langt til Disneys næste projekt – Disney Airlines.
Disney planlægger således at købe flere mindre flyselskaber i USA og på den måde komme hurtigere på vingerne end ved at åbne helt fra grunden, købe nye fly osv.
Ifølge websiden Just Disney vil underholdnings-giganten åbne sine første flyruter i 2021. De skal primært fragte passagerer mellem forlystelsesparkerne i Florida og Californien og USA’s centrale lufthavne.
Således vil man kunne forestille sig daglige afgange mellem Orlando med Disneyworld i Florida og New York, Chicago, Boston eller Atlanta.
Tilsvarende vil det være oplagt med flylinier fra Los Angeles, San Francisco, Dallas, Denver og Seattle til Anaheim, hvor det oprindelige Disney ligger.
Flyene fra Disney Airlines bliver også lette at kende. Disney kan lakere dem udvendigt med motiver fra sine film og tegneserier, ligesom Disney gennem årene har givet andre flyselskaber lov til. Disney-dekorerede passagerfly har vi bl.a. set hos canadiske WestJet, hos China Eastern Airlines, TAM i Brasilien og hos ANA i Japan.
Underholdningen ombord på flyene vil selvfølgelig være fokuseret omkring Disney. Tegnefilm, tv-serier og biograffilm på skærmene, Mickey Mouse is til børnene og menuer, der er inspireret af kendte Disney film.
Tilmed skal forskellige Disney figurer optræde på ruteflyene, før kabinedørene lukker, og flyene letter. Det kan f.eks. være Fedtmule, der ønsker god rejse, eller Buzz Lightyear fra ”Toy Story” som pilot i cockpittet.
Disney ønsker naturligvis at stå for hele rejsen, når familier vil besøge et Disney ferie-ressort. Lige nu mangler selve rejsen, medmindre den foregår på krydstogtskib.
Lokkemad er ikke kun rabatter på adgangs-rabatter til forlystelsesparker og hotelværelser. En totalpakke fra Disney skal også indeholde en gratis kuffert på flyet.
Hvis rygterne om et Disney Airlines holder vand, kaster Disney sig ud i en benhård konkurrence i luften Talrige andre flyselskaber lever i øjeblikket godt af at transportere passagerer fra USA’s storbyer til Disneyland og Disney World.
Den hårdeste rival bliver nok den amerikanske lavpris-gigant Southwest Airlines. Dertil kommer de tre store United, Delta og American samt andre lavprisselskaber som Frontier og Spirit.
På internationalt plan kan Disney kigge Virgin lidt over skulderen.
Den britiske koncern, som blev stiftet af multi-milliardæren Sir Richard Branson som pladeselskab i 1970’erne, har siden udvidet med verdens største pladebutikker, flyselskaberne Virgin Atlantic og America, flere togselskaber i England, egen produktion af en Virgin Cola og nu også krydstogt-rederiet Virgin Voyages. Dertil kommer planerne om rum-turisme via Virgin Galactic….
Skriv et svar