Når man rejser meget i storbyer, opdager man hurtigt, at offentlige transportmidler – og her især metroer – er den bedste måde at komme rundt.
Selvom metroer bestemt også kan være overfyldt med mennesker – ikke mindst i myldretiden – når de som regel frem uden forsinkelser. Helt modsat private biler, taxa eller busser.
Omvendt er der også store forskelle på metroernes kvalitet:
F.eks. haglede kritikken ned over Paris’ Metro i forbindelse med OL og ikke mindst de Paralympiske Lege. Adgangen til det berømte tog er ganske enkelt for dårligt for handicappede og gang-besværede.
Rejse-eksperterne fra den internationale bagage-opbevarings-kæde Bounce har derfor undersøgt, hvilke metroer i Europas hovedstæder der er de bedste og de dårligste.
Undervejs har analytikerne bl.a. sammenlignet antallet af kilometer, som metroerne dækker, antallet af stationer og det årlige passagertal.
Desuden har Bounce kigget på positive og negative online vurderinger af de enkelte metroer. Herunder også bedømmelser af adgangs-forhold for f.eks. gang-besværede.
Til sidst har Bounce samlet de mange data i et ”Underground Index” og en rangliste over Europas metroer.
Lad mig sige det med det samme. Københavns Metro, som den danske hovedstad ellers praler så meget af, lander kun på en delt syvendeplads med Lissabon i Portugal og Bukarest i Rumænien
København står svagt i metroens kilometer-netværk, antal stationer og antal passagerer.
Sjovt nok ligger den danske metro på samme tid højt i antal negative Google bedømmelser og i antal vurderinger med fire stjerner eller derover.
Europas bedste metro skal vi rejse nordpå for at møde. Ifølge Bounce ligger den i Oslo og tager førstepladsen med et ret suverænt forspring.
Oslo henter 8,06 af 10 mulige point, hvor nummer to – Sofia i Bulgarien opnår 7,64 i score. Til sammenligning nøjes København med 5,97.
Europas tre værste metroer ligger i ungarske Budapest, belgiske Bruxelles og italienske Rom. De får alle under fire point.
Oslos metro – lokalt kendt som ”T-banen” har 101 stationer og over dobbelt så mange kilometer spor som København. Sidstnævnte har også kun 39 stationer.
Den norske metro omfatter fem separate linier med en sjette under bygning. Oslo får færre 4- og 5-stjernede bedømmelser hos Google end København, men langt færre negative kommentarer.
Sofia på andenpladsen er en af Europas nyeste metroer, men har allerede 47 stationer og et skinne-net, der er 30 procent længere end Københavns.
Hvis du vil se den komplette Top-20 liste over Europas bedste og dårligske metroer, kan du klikke via dette link….
(Indledningsfoto til artiklen: Markella Floka / Pexels)
Skriv et svar