Når man booker en flyrejse til ferie eller som del af jobbet, glæder man sig måske til at opleve spændende ting, når man er ankommet til og landet på sin destination.
De færreste har lyst til at opleve noget uventet, mens de svæver i 11.000 meters højde i et tætpakket metalrør med vinger.
Der er da også ting, som flyselskaberne ikke fortæller deres passagerer. Ikke fordi de nødvendigvis er farlige, men snarere fordi nogle mennesker vil føle ubehag, hvis de tænkte på det, mens de sad i en Boeing eller Airbus.
Lad os dog alligevel afsløre nogle af de ting, ligesom den flittige blogger WorseToWorser netop har gjort i sin meget læste profil på det sociale medie Reddit.
Lig i lasten
Det er helt almindeligt, at rutefly medbringer lig i deres lastrum. Typisk er der tale om mennesker, som er døde i udlandet og skal transporteres til deres hjemland for at blive begravet.
Som regel nævner flyselskaberne ikke noget om de ting, der ligger i flyenes lastrum – ud over passagernes kufferter naturligvis.
Kaffe nej tak
WorseToWorser råder folk til at sige nej til den kaffe og te, som flyselskaber tilbyder ombord på flyet.
Vandet, som de varme drikke tilberedes med, ligger nemlig i mange timer i store tanke i passagerflyenes fragtrum.
På grund af travlhed bliver vandtankene ikke altid rengjort så ofte, som de skulle. Derfor er der risiko for sygdoms-fremmende bakterier, hvis vandet ikke bliver kogt, inden det bliver serveret som kaffe eller te til passagererne.
Lyn er almindelige
Passagerfly bliver i gennemsnit ramt at et lyn én gang om året, oplyser de amerikanske luftfarts myndigheder FAA.
Normalt er det dog helt ufarligt, fordi et fly i luften opfører sig som en bil på gummihjul på jorden.
Teknisk set kaldes fænomenet for Faradays Bur, opkaldt efter den britiske forsker Michael Faraday, der levede i første halvdel af det 19. århundrede.
Faraday opdagede, at elektro-magnetisme og statisk elektricitet som et lyn forbliver på ydersiden af en lukket beholder. Den trænger ikke ind til indholdet i cylinderen som f.eks. passagerer i et fly.
Piloten bestemmer alt
Ombord er chefpilotens ord lov. Han (eller hun) har den suveræne magt ligesom kaptajnen på et skib.
Piloten har f.eks. ret til at gennemsøge og krops-visitere passagerer. Han kan sætte dem under arrest og sågar beordre dem til at blive lænket til sædet.
Service skal overholdes
Passagerfly skal vedligeholdes med regelmæssige mellemrum. Det er der faste regler om, og de overholdes i de fleste tilfælde.
Med jævne mellemrum hører man dog om flyselskaber – især mindre og ret ukendte – der bliver afsløret i mangelfuld vedligeholdelse af deres maskiner. Årsagen er typisk travlhed eller pengemangel.
Heldigvis letter moderne passagerfly ikke, hvis computerne ombord melder om fejl og defekter. Skulle der opstå en fejl, mens flyet er i luften, vil det søge landing i den nærmeste lufthavn….
Skriv et svar