Alle kender busser til og fra lufthavne. Det kan typisk være deciderede rutebiler, turist-busser eller såkaldte shuttle-busser.
Busser mellem lufthavne er dog meget mere sjældne. Ikke mindst i USA, hvor alle kører i private biler eller store fly mellem snart sagt hver eneste mindre by.
De har nemlig deres egen lufthavn, hvorfra flyselskaber spænder et tættere netværk af ruter end i noget andet land i verden.
Derfor vækker det opsigt, når et af USA’s tre kæmpestore flyselskaber – American Airlines – meddeler, at man åbner sine egne buslinier.
De skal erstatte de såkaldte feeder-airlinies. Det vil sige små passagerfly, som forbinder mindre lufthavne med de store centrale hubs, hvorfra de længere ruter går.
De voldsomme prisstigninger i brændstoffer og en samtidig mangel på piloter. Derfor kan mange regionale flyselskaber blive tvunget til at opgive og overlade passagererne til busser.
Rent klima-mæssigt ville det nok have været bedre at flytte de rejsende fra fly til tog, sådan som man gør i flere europæiske lande som Frankrig, Tyskland og Holland.
Problemet er blot, at USA slet ikke har så mange toglinier som vi i Europa. Dem, der er, kører med store diesel-lokomotiver, som oser lige så meget som jetflyene. Eldrevne tog, som vi kender det i f.eks Danmark, findes kun omkring de store amerikanske byer.
Altså er busser det eneste reelle alternativ til flyene, medmindre man vil lade passagererne køre flere hundrede kilometer i privatbil for at komme til den nærmeste større lufthavn.
American Airlines har allieret sig med busselskabet Landline, der er så stolt over sin nye kontrakt, at det bramfrit kalder sig ”fremtidens lufthavn.”
De to første ruter, hvor American prøvekører det nye samarbejde, går mellem selskabets centrale hub i Philadelphia og de to mindre lufthavne Atlantic City International (ACY) og Lehigh Valley Airport (ABE). Den første bustur åbner den 3. juni.
Landline har allerede flere lignende aftaler med United Airlines i Denver, Colorado og med Sun County Airlines i Minnesota. Her er armbevægelserne dog noget mindre….
(Indledningsfoto til artiklen: The Landline Company)
Skriv et svar