Det seneste år har været hårdt for den europæiske luftfart. Den har været præget af mange tusinde flyforsinkelser, og en halv snes flyselskaber er lukket – når man også tæller de mindre med.
Den mest spektakulære konkurs skete for præcist et år siden, da– Air Berlin – lukkede og slukkede.
”Dødsdagen” tog en gruppe af tidligere Air Berlin som anledning til at minde om, at ikke alle mener, at opløsningen af Tysklands dengang næststørste flyselskab foregik på den pæne måde.
Her i den forløbne weekend indrykkede ex-medarbejderne en døds-annonce i en række store tyske dagblade. Ordlyden i dansk oversættelse forklarer sig næsten selv:
”I kærlig erindring på ét-års dødsdagen. 8.000 medarbejdere, 30 millioner passagerer og moralen er i dyb sorg. Vi tænker tilbage på vores elskede flyselskab, vores jobs og vores eksistenser.”
Air Berlin blev stiftet i USA helt tilbage i 1978, men fik i betalings-standsning i august 2017 – bl.a. fordi arabiske Etihad ikke ville spytte flere penge i det tyske flyselskab.
Air Berlins sidste flyvning fandt sted den 27. oktober 2017 mellem München og Berlins Tegel lufthavn.
Efter masser af ballade og EU-kommissær Margrethe Vestagers direkte involvering blev boet efter Air Berlin siden splittet op mellem Lufthansa og datterselskabet Eurowings, britiske easyJet og østrigske Laudamotion. Sidstnævnte er idag et datterselskab af Ryanair.
For ligesom at rive op i såret hos de mange tusinde eks-Air Berlin medarbejdere kan de stadig møde Airbus fly i den gamle rød/hvid bemaling i lufthavne i både Tyskland og i udlandet.
Det skyldes, at Eurowings ikke har haft tid til at få de tidigere Air Berlin maskiner omlakeret til Eurowings kulører. Den slags tager flere dage, og alle Eurowings fly har været travlt beskæftiget, siden de blev overdraget fra konkursboet.
Eurowings (og Lufthansa) har lovet at få omlakeringen foretaget så hurtigt som muligt – og senest til næste forår.
Air Berlins logo og farver vækker åbenlyst stærke følelser hos mange mennesker endnu. Selv et år efter lukningen….
Skriv et svar