Mens Europa forsøger at åbne grænserne igen efter over tre måneders lukning på grund af COVID-19, er der andre lande i verden, hvor udviklingen går den modsatte vej.
I Kina har man måttet lukke hovedstaden Beijing igen på grund af en bølge to af Corona virus. I Australien ser det ud til, at turister må blive væk resten af i år. Altså ingen kænguruer, koala bjørne eller operahuset i Sydney før i 2021.
Australien har været lukket for internationale rejser siden den 20. marts. Kun australske borgere, folk der bor fast i landet eller er nærmeste pårørende har lov til at besøge ”down under”. De skal desuden begive sig i karantæne i 14 dage på f.eks. et hotel efter ankomst fra udlandet.
Australien har i øjeblikket 7.409 registrerede tilfælde af Corona og 102 virus døde. Australierne selv må ikke forlade landet. Med nogle få undtagelser: Den australske regering overvejer at åbne for besøg i nabolandet New Zealand, hvor COVID-19 risikoen er meget lav.
I perioder har Australien også haft forbud mod rejser mellem det store lands delstater for at forhindre, atr den farlige virus blev spredt.
Disse forbud er ved at blive lempet en smule, således at der igen må foregå indenrigs trafik til befolkningsrige delstater som Victoria og New South Wales. Til gengæld er mere fjerne hjørner som f.eks. North Territory og Tasmanien fortsat lukket for alt andet end vigtige rejser og transport.
Fra juli vil Australien gå ind i næste fase af sin genopbygnings-plan. Så vil barer og restauranter igen få lov til at tage mere end 100 gæster ind ad gangen, og australierne kan gå til koncerter, festivaler og events med over 10.000 deltagere.
Til den tid vil udenlandske studerende også kunne vende tilbage til landets populære universiteter og højskoler.
Men turisme – det har fortsat lange udsigter. Begge veje.
Lige nu gælder et forbud for australiere til at rejse til udlandet frem til den 17. september. Dette forbud kan meget vel blive forlænget.
Turister udefra – f.eks. fra Europa – får næppe adgang før efter nytår, sagde Australiens turist minister Simon Birmingham forleden dag ved et pressemøde.
De lukkede grænser er naturligvis gået hårdt ud over landets flyselskaber. Virgin Australia har store økonomiske problemer, mens Qantas har måttet skrinlægge sine store ekspansions-planer til udlandet.
Qantas var bl.a. på vej med verdens længste direkte flyruter fra Sydney til London, Frankfurt og Paris.
Den i øjeblikket superlange rute mellem Perth i det vestlige Australien og London Heathrow måtte standses på grund af COVID-19 virussen kun kort efter, at den kom i gang.
Perth ligger over 1.000 kilometer mere nordvestligt end Australiens hovedbyer Sydney og Melbourne. Ingen standard passagerfly kan klare den ekstra strækning, men både Boeing og Airbus har arbejdet på flytyper, der kan.
Storbritanniens premier minister Boris Johnson har med store armbevægelser proklameret en snarlig ”luftbro” mellem England og Australien, men på det seneste har han været meget tavs om de planer.
Som andre flyselskaber bruger Qantas den ufrivillige Corona pause til at sende sin organisation på slankekur og tynde ud sin flåde af passagerfly.
For en uge siden sendte Qantas sin sidste Boeing 747 på pension. Det næste kan blive selskabets 12 store Airbus A380. Dermed ville Qantas følge i slipstrømmen på bl.a. Lufthansa og Air France, der også siger farvel til den gigantiske Airbus maskine.
Qantas vil formentlig satse på de nyere Boeing 787 eller 777X modeller eller Airbus A350-1000, der alle kan modificeres til at håndtere super-lange flyveture uden mellemlandinger i f.eks. Singapore og Dubai undervejs….
(Indledningsfoto til artiklen: Judith Scharnowski / Pixabay)
Skriv et svar