For godt en uge siden tvang USA’s myndigheder for luftfarts-sikkerhed – FAA – flere teleselskaber til at flytte lanceringen af nye 5G mobiltelefon netværk i over 50 amerikanske lufthavne, fordi der var risiko for, at mobiltelefonernes stråling kunne forstyrre passagerflys automatiske landings-systemer.
Nu har FAA testet 5G strålingen på forskellige populære flytyper, og det viser sig, at især Boeings 787 Dreamlinere kan få problemer.
De radar-styrede computere i det store langdistance-fly er så følsomme over for 5G stråling, at piloterne skal være ekstra forsigtige, når de lander i regnvejr eller sne. Præcist de vejrforhold, som præger USA lige for tiden.
De risikerer at få øgede bremselængder end normalt, når de lander med automatikken tændt. Muligvis kan det være nødvendigt at gennemføre landingerne manuelt ligesom i gamle dage.
Så vidt vides, eksisterer strålings-problemerne ikke i Europa, hvor teleselskaberne bruger andre frekvenser til 5G telefoner end i USA.
Til gengæld er mange af USA’s største lufthavne berørt, Det gælder f.eks. JFK og Newark i New York, O’Hare i Chicago samt lufthavnene i Los Angeles, Seattle og San Francisco,
Striden mellem FAA og teleselskaberne blussede op før jul, hvor også flere flyselskaber, de amerikanske pilot-organisationer samt de to store flyfabrikanter Boeing og Airbus blandede sig med opfordringer til at stoppe udrulningen af 5G mobilnet i og omkring lufthavne, indtil alle mistanker om strålings-problemer var udryddet.
Teleselskaberne afviste i første omgang diskussionen som vildt overdrevet, men accepterede efter pres fra Bidens regering i Washington at udsætte sine planer for at tænde 5G netværk fra begyndelsen af januar til midten af juni. Det skete ved at indrette en buffer-zone uden 5G omkring godt 50 lufthavne.
I fredags offentliggjorde FAA så sin første undersøgelse af flytyper, der er specielt følsomme for 5G påvirkning. Det er Boeing 787-8, 787-9 og 787-10m som også kendes under kælenavnet Dreamliners.
FAA – Federal Aviation Administration – havde konstateret «unormale forhold», der kunne henføres til interferenser fra 5G-nettenes såkaldte C-frekvensbånd:
«Problemerne bliver muligvis først synlige, når flyet befinder sig i lav højde under indflyvning,» skriver sikkerheds-myndighederne i en orientering til flyselskaberne.
Ifølge FAA er der 137 Boeing Dreamliners i drift hos amerikanske flyselskaber. På verdensplan er der tale om 1.010 fly. Hverken SAS eller Norwegian bruger dem, men Finnair og mange flyselskaber ude i Europa gør.
I sin orientering til flyselskaberne nævner FAA en hel stribe elektroniske systemer i Dreamliner flyene, som bruger data fra de radio-styrede højdemålere. Det er bl.a. systemer omkring autopiloten, den automatisk motorkraft-styring, kollisions-alarmen TCAS og jord-nærmelses-alarmen GPWS,
I værste fald kan bremse-effekten svækkes, bremse-længden forlænges og føre til, at flyet forlader landingsbanen. Flyselskaber og piloter skal være opmærksomme på risikoen og lande mere forsigtigt, indtil strålings-interferenserne er løst – skriver FAA.
I Europa har lufthavne og fly ikke samme problemer som i USA. Der bliver brugt andre frekvenser til 5G mobiler. Nettene har svagere strålings-effekt end de amerikanske, og antenner i lufthavne placeret på en anderledes måde, så eventuelle forstyrrelser af lufttrafikken minimeres….
(Indledningsfoto til artiklen: Jan Rosolino / Unsplash)
Skriv et svar