Normalt lyder overskrifterne på, at små droner er til stor fare for lufttrafik og startende eller landende fly.
Kollisioner med de fjernstyrede flyvende objekter er lige så farlige som at få en stor fugl i jetmotoren.
Så sent som i weekenden måtte Madrids store internationale lufthavn lukke ned, fordi man havde spottet noget, der lignede droner, i luften nær start- og landings-banerne.
I december 2018 var der endnu mere dramatik i Londons Gatwick lufthavn. Her måtte man stoppe al trafik flere dage i træk, fordi droner drillede. Dengang talte nogle politikere om drone-terror.
Efterfølgende begyndte mange lufthavne at bruge millioner af kroner på at købe anti-drone-våben. Det er typisk apparater, som man forstyrre dronernes elektronik, så de styrter ned.
Sådan behøver det dog ikke altid være. Droner kan faktisk også være til stor hjælp for lufthavne, Ikke kun til gene og irritation.
I den franske lufthavn Toulouse Blagnac har man nemlig med succes brugt droner til at kontrollere og inspicere de kilometer lange asfalt og betonbaner, som passagerflyene futter rundt på.
Dronerne var udstyret med special-kameraer, der kan øjne selv de mindste ting, som ligger på start- eller landings-banerne. Det kan f.eks. være tabte smådele fra et fly, rester fra et ødelagt dæk eller småting, som vinden har ført med sig.
Selvom den slags smådele kun vejer meget lidt sammenlignet med et passagerflys flere hundrede tons, kan de være nok til at smadre et fly i bevægelse, når de slynges op på skroget eller endnu værre – ind i motorerne.
Flere flyulykker gennem årene har haft småting på startbanen som forklaring. Den mest berømte er nok det fra Charles de Gaulle lufthavnen i Paris, der i juli 2000 betød afslutningen på Concorde flyets karriere. Dengang blev 113 mennesker dræbt, fordi en tabt reservedel fra et andet fly punkterede det efterfølgende flys dæk og slog hul på dets brændstof-tanke.
De nye testflyvninger med droner i Toulouse blev udført af de franske DSNA myndigheder til flysikkerhed og eksperter fra Eurocontrol. Sidstnævnte står for flyveledere, der holder øje med flytrafikken på kryds og tværs af Europa.
Det mest opsigtsvækkende ved det franske eksperiment var, at dronerne kunne være i brug, samtidig med at fly startede og landede tæt ved.
En sikkerheds-afstand på 300 meter fungerede fint. Måske endnu tættere vil være muligt i fremtiden.
I så fald vil lufthavne kunne bruge droner og deres skarpe kamera øjne til at inspicere baner, uden at det går ud over den normale trafik. Den kan fortsætte som normalt.
Det arbejde, som dronerne muligvis kan overtage, bliver nu om dage udført manuelt af mennesker. De enten vandrer eller kører langsomt op og ned ad banerne i bil, mens de holder skarpt øje med, om der ligger ting på asfalten.
Eksperterne ser samtidig muligheder for at udnytte droner til en række andre opgaver i lufthavnen, skriver Eurocontrol i en pressemeddelelse.
Man kunne f.eks. lade droner flyve langs sikkerheds-hegn for at finde eventuelle huller. Droner kan også opdage lamper, der ikke virker langs f.eks. start- og taxi-baner – og de kunne sågar også bruges til at undersøge fly udefra, mens de står parkeret i lufthavnen….
(Indledningsfoto til artiklen: Jan Alexander)
Skriv et svar