Selvom DSB har travlt med at udsende den ene succes-historie efter den anden, lykkes det ikke sådan rigtigt at ændre på det danske togselskabs image af at være søvnig, langsom og uden føling med, hvad der sker på tog-området i udlandet.
Så hjælper det bestemt ikke, at den danske tog-infrastruktur får en sønderlemmende kritik i danske nyhedsmedier for at få have it-systemer, der er alt for åbne for hackere og cyber-angreb.
Også selvom den del af skylden til en vis grad skal skubbes over på Banestyrelsen.
Denne triste position bliver (desværre) bekræftet af en ny international rapport, hvor miljø-organisationen Transport & Environment (T&E) sammenligner 27 togselskaber i Europa.
Her havner DSB nede i den bløde mellemvare som nummer 15 af 27 togselskaber med 5,9 point.
Den dårlige placering skyldes bl.a, at DSB hører til Europas fem dårligste i pålidelighed og ankomst til tiden.
T&E har målt de mange togselskaber på otte vigtige parametre:
- Standard billetpriser
- Rabatter og særpriser
- Pålidelighed og overholdelse af køreplan
- Booking oplevelse
- Kompensations-politik
- Rejsekomfort og -erfaring
- Udvikling af nattogs-forbindelser
- Muligheder for at tage cykel med toget
Resultatet afslører, at italienske Trenitalia er Europas bedste togselskab med en score på 7,7 af 10 som det maksimale.
På anden- og tredjepladsen lander SBB fra Schweiz og RegioJet fra Tjekkiet, der ligger side om side på anden- og tredjepladsen med 7,4 point hver.
Helt i bund ligger det berømte Eurostar tog, der først og fremmest kører gennem tunnelen under den engelske kanal. Eurostar opnår beskedne 4,9 point, hvilket bl.a. skyldes meget høje billetpriser.
Nede i den kedelige ende finder man også græske Hellenic Trains og svenske Snälltåget, som vi kender godt fra de danske hovedspor.
Herfra kører det privat-drevne Snälltåget f.eks. til Stockholm eller til vinter-sport-centrene i Østrig. Det gøres ikke til en højere score end 5,2.
Hvis det kan trøste DSB en smule, ligger danskerne en plads foran store tyske DB, men flere pladser efter svenske SJ. To togselskaber, som DSB samarbejder med og gerne sammenligner sig med.
De billigste togbilletter i Europa finder man hos tyske Flixtrain, franske Ouigo og tjekkiske RegioJet, mens de dyreste købes hos britiske GWR og Eurostar.
Analytikerne fra Transport & Environment mener ikke, at togbanerne generelt set kører godt i Europa. Det er dog ikke altid kun togselskabernes skyld:
F.eks. er tidsplaner og billetpriser, der ofte deles mellem to eller flere togselskaber. Spor, skinner og signal-systemer er som regel et stats-ejet selskabs ansvar – i Danmark Banestyrelsen.
Tilsvarende er billetpriserne direkte afhængige af spor-afgift og moms-niveauet i hvert land, og som bekendt har vi høj moms i Danmark.
Her er til sidst ranglisten over de 27 afprøvede togselskaber. Deres karakterer i de enkelte test-kategorier kan man studere i detaljer via dette direkte link:
- Trenitalia fra Italien – 7,7 point
- SBB fra Schweiz – 7,4 point
- RegioJet fra Tjekkiet – 7,4 point
- ÖBB fra Østrig – 7,1 point
- SNCF fra Frankrig – 6,6 point
- CD fra Tjekkiet – 6,5 point
- Renfe fra Spanien – 6,4 point
- Italo fra Italien – 6,4 point
- VR fra Finland – 6,4 point
- SJ fra Sverige – 6,3 point
- CFR fra Rumænien – 6,1 point
- SNCB fra Belgien – 6,1 point
- PKP fra Polen – 6,1 point
- ZSSK – 6,1 point
- DSB fra Danmark – 5,9 point
- DB fra Tyskland – 5,9 point
- MAV fra Ungarn – 5,8 point
- CP fra Portugal – 5,7 point
- Avanti fra Irland – 5,6 point
- Flixtrain fra Tyskland – 5,5 point
- BDZ fra Bulgarien – 5,4 point
- GWR fra England – 5,4 point
- NS fra Holland – 5,3 point
- Snälltåget fra Sverige – 5,2 point
- Ouigo fra Frankrig – 5,2 point
- Hellenic Trains – 5,1 point
- Eurostar – 4,9 point
(Indledningsfoto til artiklen: JK / Unsplash)
Skriv et svar